Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

lørdag 8. desember 2012

Belysning ute


Utebelysning er et tema jeg er litt opptatt av. Jeg synes det kan være ordentlig fint hvis man får det til riktig. Et stort problem i et boligfelt er alt det lyset som er der fra før; fra gatelys (særlig) og fra naboer. Nå for tiden bygges det ny barneskole på nabotomta hos oss, og den bygningen er belyst hele natta. Av sikkerhetshensyn, slik at ingen selv om de er uvedkommende skader seg på byggeplassen. Vi har en diger brakkerigg rett utenfor hekken også, og det hender ofte at byggefolkene glemmer å slå av lyset der. Det kan være litt irriterende særlig i helgene. Den skolen er ferdig om under et år, så dette går over.

Jeg mener at det er det beste hvis utelamper er designet slik at selve lyskilden (lyspæra) ikke synes direkte. Det er jo det som blir belyst som er det interessante, ikke lyspæra. Det er imidlertid ikke så lett å finne fine lamper som har den konstruksjonen.

Utelysene på garasjeveggen
De lampene du ser på bildet over er de vi har valgt. De er laget slik at pærene vender rett opp og rett ned. Man kan få dem bare en vei også. Det er GU10 pærer. Først brukte vi konvensjonelle pærer, men de gikk hele tiden (de gikk bare en gang hver da, før de ble skiftet ut). Det gadd vi ikke, så vi skiftet dem ut med 2 watt LED pærer. De holder. Og greit, det er vanskelig å ta bilder i mørket. Jeg er i tillegg en elendig fotograf, så det er jo egentlig et håpløst prosjekt. På bildet ser det nesten ut som pærene er utenpå lampene, men det skyldes altså hovedsaklig at jeg ikke klarer å ta skikkelige bilder.



Treet som skal belyses
 
Vi har en stor hegg ute i hagen som vi ville prøve å lyssette. Jeg gjorde et lite eksperiment med en vanlig byggelampe for å se hvordan det kunne bli. Først prøvde jeg med lampa ca. tre meter unna treet. Jeg synes det ble riktig fint. Så kom et par kompiser på besøk (en av dem er landskapsarkitekt). De mente bestemt at lampa burde stå innat stammen og lyse rett opp. De hadde selvfølgelig helt rett.
 
Da var det å ta kontakt med elektrikeren oppe i gata. Han er alltid glad for å komme med ideer, og gav oss en katalog vi kunne velge i. Vi valgte den lampa du ser på bildet under her. På bildet er den nettop montert. Den står på et jordspyd, og de brosteinene vil bli fjernet senere. Ser du nøye etter så ser du at lampa har en skjerm. Akkurat, den gjør at lyspæra ikke sees. Det funket kjempefint! Det er en 4 watt LED pære i lampa, så den snur ikke akkurat opp ned på strømutgiftene heller.

 
 
 
Lampa lyser rett opp

Jeg synes resultatet ble ganske bra, jeg. Proffene sier at man må bruke tre lamper for å belyse et tre på denne måten. Vi vil egentlig bare at belysningen skal fungere sett fra huset og terrassen, så vi nøyer oss med en lampe.



Slik ser det ut i mørket
Jeg synes egentlig ikke dette bildet ble så aller verst. Vi er spent på hvordan det vil se ut når det er blader på treet. Midt på sommeren er det jo ikke så aktuelt å belyse noe som helst i hagen, men i august-september kan det bli fint. Vi er spent på om lyset er sterkt nok. Heggen har ikke så tett bladverk, så vi er optimister. Dessuten pleier treet å bli angrepet av heggspinnere (er det vel det heter) som nesten innhyller hele treet i hvitt spinn. Det kan jo bli en artig variant å belyse et sykt tre...


2 kommentarer:

  1. Så tøft treet ditt ble. :) Du må poste bilder av det når høstmørket kommer, og det kan godt hende det blir ganske så lekkert på våren også, før det blir altfo lyst på kvelden. Takk for hyggelig kommentar hos deg. Kommer innom her igjen. :) Anne Kari

    SvarSlett
  2. Nyttig! Takk for titten på ditt tre. Jeg strever med å lyse opp min "Søylesypress", og det ser ut som om din lampe er kraftigere enn de jeg har forsøkt med. Det er en utfordring når det er mange meter opp til det grønne.

    SvarSlett