Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

tirsdag 18. desember 2012

Man har brygget øl

Jeg har ikke byggkorn i hagen, og ikke noe særlig humle. Allikevel synes jeg det er sammenheng mellom hagehobbyen og hjemmebrygging av øl. Kanskje det er tanken om matauk som gjør det. Jeg tar i allefall med innlegg om mat og drikke basert på naturlige råvarer i hagebloggen. Og hva er vel mer naturlig enn øl?

Ferdig tappet, klar til modning
I mange land i Nordeuropa (og ellers i verden også for den saks skyld) er øl et viktig landbruksprodukt, en kulturbærer som folk med rette er stolte av. Her hos oss har jeg nok inntrykk av at alkoholinnholdet kommer litt for mye i fokus. Og det er kanskje ikke så politisk korrekt å glede seg over godt øl og tenke på øl som et kulturuttrykk på linje med lutefisk, fårikål og brunost.

To femtiliters bryggekar
Her i nærheten er det en kar som driver og kurser folk i ølbryggingens kunst. Der får man opplæring, og man kan kjøpe nødvendig utstyr og riktige ingredienser. Det varierer hva slags malt, humle og gjær man skal bruke for å få den øltypen man ønsker.

Gjæringskar, klar til tapping
Sammen med gode venner har jeg vært med på å sette to brygg (pilsnertype begge gangene), de er nå tappet på flaske og står til modning. Tålmodighet er en dyd sies det, ølet bør stå på flaske 3-4 måneder før det er ferdig. Derfor skriver jeg disse linjene mens jeg forsiktig nipper til et glass India Pale Ale som jeg fikk av min utmerkede nabo (som er bitt av ølbryggebasillen).

Juleverksted 1; man deler opp etiketter

Selve bryggeprossessen og alt rundt det kan vel nærmest beskrives som en mellomting mellom guttetur, skolekjøkken og juleverksted. Trivelig, altså. Og av en eller annen grunn jeg ikke helt forstår så er dette en hobby for gutter (godt voksne), ingen jenter har vært å se i bryggeriet når jeg har vært der, i alle fall.

Juleverksted 2; man setter etiketter på flaskene

Jeg tror nok tålmodigheten blir satt på en alvorlig prøve nå til jul, det spørs om vi ikke må sjekke at ølet utvikler seg som det skal!

2 kommentarer:

  1. Hei så flink du har vært! Ølbrygging er jo kjempekult - og absolutt en hageting! :) Jeg jukser med hurtigøl.. - blir ikke helt som øl, mer som tradisjon.. God tirsdag.

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Anne Kari. Det er virkelig artig og interessant å brygge sitt eget øl. Det var jo en stor greie på gårdene i riktig gamle dager, men det er jo helt klart mye enklere å kjøpe på butikken. Det krever tid å ordne det selv, og tid er visst det vi har minst av, er det ikke?

    SvarSlett