Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

lørdag 15. desember 2012

Snø i hagen

Ja, så kom snøværet til Østlandet også. Jeg har vært i hagen og tatt noen få bilder. Jeg er så heldig å ha en kone som er glad i å måke snø, så da kan jeg sitte inne å skrive blogginnlegg mens hun måker.

Drivhuset
Taket på drivhuset må måkes, det synes i alle fall vi er det tryggeste. Vårt drivhus er av en solid konstruksjon, men vi pleier ikke å ta noen sjanser.

Fruen i fint driv med langkosten
I skrivende stund er det bare så vidt under null grader her hos oss, og i drivhuset er det plussgrader. Dette til tross for at det har vært ordentlig kaldt i flere dager, og kulde magasineres i belegningssteinene på gulvet.

En fornøyd snømåker
Vi har jo alle hørt om drivhuseffekten. Alle som har et drivhus vet hvor varmt det kan bli bare det er litt sol. Vår erfaring er at drivhuseffekten setter i gang bare det er lyst ute, det trenger ikke være direkte sol. Det gjør at hagesesongen blir ordentlig utvidet både vår og høst. Det kan vel kanskje forklare hvorfor vi (og de fleste som har et drivhus) er hageoptimister hele året. I vår verden er det jo nesten ikke vinter!


 


Jeg har skrevet tidligere om lyssetting i hage. Jeg tok et nytt bilde av den spotlighten som vi bruker for å belyse heggen. Jeg synes ikke det forrige bildet ble så bra, og så la jeg merke til at lampa synes mye bedre mot snøen. Siden vi snakker om bilder, her er et kveldsbilde av det belyste treet.


Og et bilde fra drivhuset i kveld:



Jeg slenger med et bilde av dukkestua også, der har vi nylig fått lagt inn strøm. Dukkestua er isolert, så med litt tilleggsvarme burde den fungere fint som et rom for å oppbevare planter om vinteren. Det prøver vi i alle fall i år, så får vi se hvordan det går. Jeg kommer sikkert tilbake til det ved en senere anledning.

 

Det er et vindu (på den andre siden), så plantene blir ikke stående i stummende mørke. Det hadde jo ikke gått bra.

4 kommentarer:

  1. Litt jobb og masse kos med snø, så heldig du er da som har så sprek kone.
    Fine vinterbilder, ha en fin helg.

    Marit.

    SvarSlett
  2. Det er klart drivhuset må tømmes for snø! Vi kaster et tau langs mønet, så strammer vi fra hver side og da skal tauet utløse takras. Det fungert fint i dag, gjort på sekunder. Har knust et takglass en gang med snøskuffe, derfor endring av taktikk.

    Brita

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset, Brita! Så fin blogg du har, også samme type drivhus som oss også, jo!

      Slett
    2. Ja det er nok det samme tror jeg, belgisk. Ser ut som vårt er litt mindre. Skal nok offentliggjøre på bloggen når åpen hage er et faktum. Har hatt åpen hage for hagelaget før, så vi vet sånn cirka hva vi går til. Det er bare det at hagen må være representativ når man skal ta imot gjester og man må ha tid, men det er veldig trivelig og flott med andre øyne som ser sin egen hage som man blir litt blind på selv etterhvert. Vi holder til ved Mjøsa, litt sør for Lillehammer, så det kan nok være en fin pauseplass mellom Vestfold og Røros.

      God jul!

      Brita

      Slett