Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

tirsdag 15. januar 2013

Armchair gardening

"Armchair gardening" er et flott uttrykk, ikke sant? Jeg har ikke sett noe standard norsk oversettelse for dette uttrykket, så jeg prøver meg med "hagearbeid fra godstolen", det får duge for nå. Nå har vi så smått begynt med å så frø til den kommende sesongen (fruen har sådd chili og paprika allerede, og vi venter på artisjokkfrø, som også skal såes tidlig). Men nå vinterstid er vi for det meste henvist til hagebøker og hagemagasiner av ymse slag. Man prøver etterhvert å opparbeide et lite bibliotek av hagebøker. Jeg har tatt bilde av forsiden på noen favoritter fra vårt foreløpig relativt sparsomme boksamling. En gammel klassiker som har vært med oss lenge, er denne:
 Marie Louise Kreuter: Den Grønne Hageboken med undertittel  Håndbok i økologisk hagebruk. Dette er en bok vi har hatt mye glede av opp igjennom årene. Her finner du alt fra forklaringer på begrepene økologisk, biologisk, organisk og mange andre som hageinteresserte kan lure på. Så er det flere kapitler om hvordan man kan gjøre det i praksis på økologisk vis, både til nytte og pryd, dyrkings- og skjøtselstips av alle slag. Når jeg tenker meg om, så er det ikke så mye som slår disse "gamle" grundige hagebøkene (originalen kom på tysk i 1988, i følge teksten i vårt eksemplar).

Plantasjen (hagesenterkjeden) gir også ut hagebøker, det har du sikkert lagt merke til. Jeg tar med en av dem her:
Dette er Aschehougs store hagebok i Plantasjens egen utgave i samarbeid med Hageselskapet. Boka er selvsagt også veldig ordentlig og omfatter alle aspekter av hagehobbyen. Det første kapittelet i boka har tittelen "Hageliv" og tar for seg en rekke mulige temahager, og som det står i introduksjonen til kapittelet: "Med en hage liggende rundt huset, har du alle muligheter til å få et godt liv utendørs". Og for meg er det det hagehobbyen dreier seg om; det gode liv, utendørs.

Det gode liv står i fokus også i en flott norsk bok som kom i 2012, nemlig Norwegian Woods Grønt liv med stil av Ingvild Flesland og Olaf Rademacher, med vakre fotografier av Nina Dreyer Hensley og Jim Hensley. Dette er noe helt annet, og forfatterne selv omtaler boka som en "ikke-hage-hagebok". Kapitlene i boka følger årets gang, og vi får et interessant innblikk i familiens liv i og rundt en temmelig viltvoksende hage. Bildene er helt suverene, og gjør at denne boka er en favoritt i godstolen. Sånn ser den ut:
Jeg kommer ikke utenom Claus Dalby, og tar like godt med to av hans bøker her, nemlig Drivhusdrømme og Hemmelige haver. Jeg har allerede publisert en omtale av Claus Dalbys siste bok Vis mig dit drivhus her på bloggen, så jeg legger den vekk i denne omgang.

La oss først se litt på Drivhusdrømme. Her presenterer han en lang rekke nye og gamle drivhus og orangerier. En god del gamle, faktisk. Denne boka er selvsagt godt egnet som inspirasjon for alle som går i tanker om å bygge drivhus i sin egen hage. Det var den i alle fall for oss. Vi studerte denne boka med alle sine flotte bilder i forbindelse med at vi bygde drivhus i 2009. Siden har den ligget framme, og stadig vært en kilde til glede og fornyet hageinspirasjon.
Hvis du ser nøye etter, ser du at den er litt falmet på utsiden. Det er fordi den har ligget et par sesonger i drivhuset.

Den andre boka av Claus Dalby er Hemmelige haver. Det kan godt hende det kommer en mer omfattende omtale av denne boka her på bloggen, i alle fall kommer det en smakebit her.
Begrepet "hemmelig hage" kan bety flere ting. For Claus Dalby betyr det hager som ligger litt utenfor allfarvei, som ikke alle kjenner til, og som ikke er med på 1000 åpne hager. Men, som allikevel eies og pleies av ekte hageentusiaster. Dalby har tydeligvis et stort nettverk av hagevenner, for han har klart å spore opp en rekke fine hager, og boka forsvarer dermed klart en plass i hagebokhylla.

Her i huset abonnerer vi på Norsk hagetidende og Hagen for alle, det går jeg ut fra at de fleste av dere (sikkert ganske få) som har orket å lese så langt ned i blogginnlegget som dette også gjør.
Dette er godstolen, og som du ser så er det ledig plass til bøker og magasiner på det lille bordet.  

Jeg ville bli glad om du tok deg bryet med å fortelle meg hvilke bøker som er dine favoritter, likeledes hvilke magasiner du synes man burde abonnere på. Bruk gjerne kommentarfunksjonen, og ha en fortsatt fortreffelig dag!





4 kommentarer:

  1. Hei
    Fint uttrykk det, Armchair gardening. Det gjør jeg mye av om vinteren. Det var spesielt to av bøkene du nevnte som fristet. Norwegian Woods og Hemmelige Haver. De må jeg være på utkikk etter.
    Selv abonnerer jeg på Gardeners' World i tillegg til de to norske. Det har jeg gjort de siste ti årene. Jeg liker GW veldig godt. Det er tykt, innholdsrikt og veldig inspirerende. Jeg har forresten tenkt over at det er en forskjell fra de første årene jeg abonnerte... Til å begynne med lå de (engelske) før oss i løypa. Da leste jeg om trender lenge før de kom hit. Nå virker det ikke som det er slik lenger. Hipp hurra :)

    Om jeg skal få anbefale noen hagebøker så vil jeg nevne "The Complete Gardener" av Monty Don, "Tasha Tudors Trädgård" av Tovah Martin, "The Garden at Highgrove" av H.R.H. the Prince of Wales og C. Lycett Green og "Prydbusker og trær for norske hager" av Egil Hansen.

    De er alle verdt en godstol :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Fagertun! Ja, jeg har lurt litt på dette Gardeners World, tror jeg får sjekke det litt nøyere. Også har jeg tro på Monty Don. Jeg har bare sett ham på tv, ikke lest noen av bøkene hans. Han virker som en hyggelig fyr, så jeg tror jeg må anskaffe en bok eller to. Jeg lurte litt på den Gardening at Longmeadow.

      Takk for tips!

      Slett
  2. Har vel et par av de bøkene du her viser fram og vil du se vår armchair gardening chair kan du se på innlegget på bloggen min 2. november 2012. Drivhusdrømme er en hagebok som er høyt oppe på min favorittliste. Kjøpte den allerede i 2007, tror jeg var av de første i Norge, da vi satte opp vårt drivhus. Den er fast titte lektyre hver vinter. Har selvfølgelig lest den perm til perm. Jeg abonnerer ikke på annet en Hagetidend nå. Alt om trädgård er et svensk et som jeg synes var ok, men så blir man litt lei. Generelt så ligger vel utenlandske tidsskrifter litt lengre framme enn her på berget når det gjelder trender. Synes man finner mye på nettet i dag. Bøker å anbefale har jeg vel flere av, men får ta to, Stauder i norske hager av Knut Langeland og Encyclopedia of plants & flowers RHS. Dette er oppslagsverk og ikke inspirasjonsbøker. Fine bilder av plantene i begge. Nå får du bli glad! Brita

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelige kommentarer og tips, Brita. Flott stol dere har!

      Slett