Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

lørdag 19. januar 2013

Bli med til Afrika

Jeg har vært så heldig at jeg har vært i Afrika noen ganger med jobben. På disse reisene har jeg fått anledning til å besøke mange forskjellige mennesker. De har alle det til felles at de er mikrofinanskunder. Det innebærer at de driver en eller annen virksomhet; en liten gård hvor de dyrker mais, bønner, kaffe, bananer eller de driver med husdyr. Det kan være annen virksomhet også; sandalfabrikk, mursteiner, batikk, eller ulike produkter og tjenester til turistindustrien. Interessante mennesker alle sammen.

Jeg planlegger noen blogginnlegg som dreier seg om Afrika, men sett fra hageperspektiv. Man vil kanskje synes det er et underlig perspektiv, det må da være andre og mer viktige forhold å skrive om fra Afrika. Det er det også, men dette er en hageblogg. Og Afrikanere (fra Tanzania og Kenya) slik jeg kjenner dem er opptatt av å dyrke saker og ting. Til nytte, men også til glede.

Som oftest har jeg vært i og rundt Arusha nord i Tanzania, rett ved Kilimanjaro. Det er et område hvor det er temmelig frodig. Så vidt jeg har skjønt så faller det omtrent 700mm nedbør i året der (tror det er rundt 8-900mm i Vestfold) men det skjer hovedsaklig i løpet av to regntidsperioder. Også er det høyt over havet, Arusha ligge på ca 1 100moh, Nairobi på rundt 1 500moh. Høyden til tross, gir det et godt klima for å dyrke alt mulig av blomster og grønnsaker.
Bananer av alle slag er populært, for salg og for eget bruk
Jeg tenker det vil komme blogginnlegg om en planteskole, om et hagesenter, om tregrensen, og kanskje noen fler. Jeg legger til et bilde fra Arusha by, det er en litt annerledes arkitektur i denne delen av verden. Det er også veldig spennende.
Og så et bilde av Kilimanjaro. Dere har sikkert sett flotte bilder av Kilimanjaro før. De bildene ligger det ofte enten flaks eller store mengder tålmodighet bak. For Kilimanjaro er ganske sjenert (The mountain is shy, som de sier) og dekker seg gjerne til bak et slør av skyer. Men her er i alle fall et bilde fra veien mellom Arusha og Moshi med fjellet i bakgrunnen.

Ha en fortsatt god helg!


2 kommentarer:

  1. Det var godt med et gjensyn med Arusha og Kilimanjaro:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en vakker del av verden. Også så mange hyggelige mennesker man møter! Flere innlegg fra samme område kommer på bloggen plutselig. Ha en fin uke.

      Slett