Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

torsdag 3. januar 2013

Fruen har bestillt frø

Fruen har fordypet seg i årets ferske frøkataloger, og foretatt noen bestillinger. Det er som kjent snart tid for å legge grunnlaget for en ny sesong i hagen. Vi har planer om å så tomater i store mengder, sammen med chili, paprika og artisjokker. Dette kommer jeg tilbake til senere.


Her bringer jeg bilder av det fruen har bestillt i denne omgang. Bildene har jeg funnet via Google, og de stammer fra frøfirmaer og hageentusiaster av ymse slag. Vi synes i utgangspunktet det er lurt å dyrke slike grønnsaker som vi bruker mye av i kjøkkenhagen. Dermed blir det løk og tomater. Poteter i år også, tenker jeg. Vi snakker om å utvide kjøkkenhagen. Først en løktype som heter Bedfordshire Champion.









Her kommer en vårløk ved navn White Lisbon

Og en gulrot som heter Maestro. Den regner jeg med det går an å lage gulrotklarinetter av, så fint navn som den har!


Agurker må vi ha også, disse heter Market Mor. Vi har prøvd litt forskjellige agurksorter opp igjennom årene, men ikke egentlig funnet en som er optimal. Vi satser på denne i år.




 


Sukkerert Sugar Snap. Må ha sukkererter hvis det skal være en skikkelig kjøkkenhage, vettu.
 Årets rødbeter heter Cylindra. Rødbete er en av de grønnsakene vi ikke helt har skjønt at vi bruker mye av. Satser på å rette på det i år.


 

 Vi har planer om å dyrke endel egne blomster også. De vil vi bruke i krukker og bed rundt omkring i hagen. Dette er en prydtobakk som heter Perfume Deep Purple. Skal lukte veldig godt i følge reklamen.
 Her har vi en amaranthus som går under navnet Magic Fountain.


 Hengepetunia Blue Wave har vi tenkt å bruke i noen ampler som vi har hengende på terrassen.










 Til slutt en blomsterert. Den heter Fragrant Skies.

















Vi satser på å begynne å så de første plantene ganske snart, chili kan man vel så allerede, og artisjokker tar også lang tid.

Det er spennende tider vi har foran oss. Jeg synes jeg merker at det har blitt litt lysere allerede, jeg. Men det er jo vinter nå, det er januar. I dag tidlig når jeg skulle sykle på jobben, så ramla jeg på den glatte utgangstrappa vår og slo meg på armen. Til min store skuffelse ble det ikke noe særlig til blåmerke. Det er jo alltid OK å ha noe å vise for seg når man har tryna på glatta.

8 kommentarer:

  1. Enkelte deppar i januar, eg gleder meg over såtid og byrjinga på eit nytt hageår. Har lyst å så grønnsaker, men ventar til minstebarnet vert større. Kan ikkje favne om alt ein har lyst til.

    Synd det ikkje vart blåmerker på deg da ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Torill, ja en får være optimist! Flott innlegg om vintersåing på din blogg også. Vi er så heldige at vi har et rom i kjelleren som vi kan bruke til dette, kaldt og med eget plantelys. Hva gjør du for at ikke de unge plantene skal bli for lange og skrantne?

      Slett
  2. Så mye spennende! Lykke til:)
    Jeg har sådd stauder for første gang. De står og fryser under snøen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Elin. Det var flotte bilder du har tatt på bloggen din, det blir spennende å se de nye staudene.

      Slett
  3. Inger Marie Wiik4. januar 2013 kl. 00:04

    Nyoppdaget blogg, og jeg har lest alle innlegg - spennende, morsomt og lærerikt for en nybegynner ! Riktig godt nytt år til deg og dine, og gleder meg til å lære mer gjennom bloggen. Inger

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår til dere også, Inger. Dere er velkommen innom når som helst for en hyggelig prat.

      Slett
  4. Hei,
    Så koselig å finne bloggen din.
    Ser at planlegginga for sesongen er godt i gang og det er så tilfredstillande å få bestilt frø. Det synest ivertfall eg :)) Det liksom kleiar i fingrane etter å starte sesongen.
    Eg har foreløbig sådd stauder som står ute til stratifisering.
    Deilig at vi går mot lysare tider.

    God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar, MarJe. Så fine bilder du har på bloggen din. Du kan ta fine vinterbilder også du, jo.

      Slett