Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

lørdag 19. januar 2013

Gulrotklarinett

Jeg har laget meg et nytt musikkinstrument, en gulrotklarinett!



Hvis du skulle få lyst til å lage en selv, så foregår det sånn: Man starter i grønnsaksdisken i det lokale supermarkedet, hvor man finner en stor gulrot.

Gulrotjakt i matbutikken
Hvis det skal bli noe greie på den, bør den være ca 20cm lang, og rett i formen. I dag var jakten vellykket, og jeg fant et par passende kandidater.









Man trenger litt verktøy; bor (12mm og 7mm) og en potetskreller. Og så må man ha et treblåsmunnstykke, dette er et altsaxmunnstykke (det er ikke så farlig akkurat om det er til klarinett, altsax eller tenorsax, jeg kan egentlig ikke spille på noen av dem). Her er utstyret lagt pent opp på benken.




 Så er det bare å begynne boringen gjennom hele gulrota på langs, med 12mm bor.








Dernest er det  å bore fingerhullene, jeg tror jeg satser på seks hull pluss ett tommelhull. Det skulle holde lenge. Så må vi pynte opp litt, med potetskrelleren.










Da er det bare å sette i munnstykket, og tute i vei av hjertens lyst.

Ved hjelp av datteren i huset (det er forresten hun som er den mest musikalske her i huset) har vi til og med foreviget gulrota på video. Den finner du her:
video

Hvis du synes den er litt uklar, så er det sikkert fordi både datteren og jeg skjelver like mye på hånda. Jeg benytter også anledningen til å si unnskyld til alle mine venner som spiller treblåsinstrumenter generellt og klarinett spesiellt. Og unnskyld til Finn Ludt. Og Alf Prøysen.

Ha en fortsatt fortreffelig ettermiddag!

En liten epilog; Gulrotklarinett er sundt og godt.



9 kommentarer:

  1. Det er litt av hvert folk der ute driver med og du lager gulrotklarinett:-). Har faktisk kjøpt sånne grønnsaksinstrument på marked i Belgia, men de var uten et slikt profesjonelt munnstykke.
    Ikke sikkert du får spillejobbe, men morsomt!
    Brita

    SvarSlett
  2. Nei Brita, jeg tror jeg beholder den vanlige jobben min en stund til!

    SvarSlett
  3. Svar
    1. Ja Sjur, grønnsaker er undervurdert som musikkinstrumenter. Også så sundt, da!

      Slett
  4. Hva med en kålrabi-euphonium?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, O.J. ordet euphonium betyr jo "velklang", så da kan jeg ikke tenke meg en grønnsak som er bedre egnet enn kålrabi. En sikker suksess!

      Slett
  5. Innlegg delt på facebook :) Dette blir en framtidig suksess!

    SvarSlett
  6. Gud så spennanes!
    -Zhiar og Thea

    Bjarne u da man!

    SvarSlett