Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

søndag 13. januar 2013

Holke i hagen? Bra, det

Er hagen din dekket av holke og is for tiden? Det er min. I dag er det ti minus, lite snø etter forrige mildvær, og mye blank holke i hagen. Hvordan kan det være bra, hører jeg deg spørre. Jeg tenkte det ville gjøre at det ikke ble så mye snegler neste sommer. Disse forholdene kan da umulig være gunstige for overvintrende snegler?

Jeg har vært i hagen og tatt noen få bilder igjen. Her skal jeg sette bildene fra i dag sammen med bilder som fruen tok sommeren 2011.
Sånn ser det ut idag, legg merke til holka.
Her er to bilder fra sørveggen, stokkroser.
Kjipere i dag.
Det er dette vi vil se i hagen:
Det hele ligger latent under snø og is her:
Håpet er da at de vinterlige forholdene skal ta knekken på mesteparten av sneglene. Jeg har skrevet før om fruens utrettelige innsats for å holde snegleplagen under kontroll. Jeg håper det blir mindre sneglesamling på henne til sommeren. Det kan jo hende jeg tar helt feil her, men der er vel sånn at sneglene trives under et beskyttende lag av snø. Dermed kan de overleve så langt nord som hos oss. I år var det kaldt en god stund allerede før det kom noe særlig snø. Da blir det tele i bakken, og vi får forhold lik de vi har hatt på nyåret hvor regn fryser på bakken. Ikke bra for snegler. Og ikke så enkelt å bevege seg utendørs for oss heller, for den saks skyld. Et holkebilde til slutt:



Ha en fin dag!






11 kommentarer:

  1. Jeg er ingen ekspert, men sneglene overvintrer her i innlandet med temperaturer ned mot 25 minus og tele langt ned i bakken. Nå har ikke vi så mange av dem i hagen, men har funnet store ansamlinger i våte områder i veikanten ikke så langt unna tomten vår og et og annet eksemplar i hagen. Leste om en på vestlandet som hadde utryddet den i et boligområde. Han hadde samlet snegler som han avlivet og blandet med snegle gift og la ut i hagen igjen. De er nemlig "kanibaler" og de levende spiste sine artsfrender med den dødelige tilsetning med døden som følge. Jeg liker ikke gift i hagen, men når det gjelder snegler av den gale sorten er jeg villig til å ta det meste i bruk. Plukking er selvfølgelig nyttig med den enorme evnen til formering, men tidkrevende, tid man gjerne skulle brukt på andre triveligere gjøremål i hagen. Håper isen har den virkningen du tror og at den ikke bare medfører isbrann på deres plen. God søndag! Brita

    SvarSlett
  2. He he, ja kanskje jeg er litt for optimistisk, Brita. Vi får håpe det beste, i alle fall.

    SvarSlett
  3. Utrolig hvor stor forskjell det er på årstidene. Artig å se slike sammenligninger :-) Jeg håper også at kulda tar knekken på en del snegler.

    SvarSlett
  4. Det var noen solide kontraster. Jeg går for sommerbildene:) Det gjelder å holde håpet og optimismen oppe på sneglefronten. Utrolig men sant, kanibalene har ennå ikke funnet veien til vår svenske hage....Måtte det vare....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, har du sett hvor mye sterkere fargene er på sommeren? Det er helt utrolig når man ser bildene sånn ved siden av hverandre. Håper ikke det bare skyldes at fruen tar så uendelig mye finere bilder enn meg.. (ikke tatt med samme kamera).

      Slett
  5. Artig å se samme motiv fra ulike årstider! Jeg synes egentlig alle årstider er fine, så jeg tar til takke med januar helt til februar overtar :D

    Snegler blir det vel i år også, men jeg har faktisk andre hagegjester som bekymrer meg mer. Hvis januarværet kan skremme vekk endel av rådyrbestanden ville det vært fint :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, januar er flott. Det er jo snart vår!

      Slett
  6. Det er så hyggelig at du blogger og skriver om interessen din! Så får vi satse på at is og kulde snart forsvinner. Da blir det bra :)

    Ha en fin dag!

    - Madelén.

    SvarSlett
  7. Hei Bjarne. Jeg setter også stor pris på å se slike bilder med sommer/vinter kontraster. Det er litt lettere å få intrykk av en hages form når bladverk og stauder er borte - og hagen bare dekkes av et tynt lag snø. - Og så trer jo sommerens frodighet enda tydeligere frem! :-)
    Jeg er heller ingen ekspert på snegler, men har hørt at iberiaskogssneglen uansett dør om vinteren. Eggene dens overlever visst derimot temperaturer på langt innpå -20 tallet :-( Håper uansett vi ser langt færre snegl i sommer! :-)
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Stein. Vi får være optimister når det gjelder snegler, det må vel dukke opp noen naturlige fiender snart som kan ta knekken på dem. Har hørt om ender som spiser snegler, men de skiter visst så mye at det også blir et problem.

      Slett