Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

torsdag 31. januar 2013

Overvintring i dukkestua

Jeg har jo nevnt tidligere på bloggen at vi bruker dukkestua i hagen til å overvintre noen planter. Nå tenkte jeg at jeg skulle skrive litt mer om det, og vise deg noen bilder.
Dukkestua
Datteren i huset fikk den dukkestua i presang når hun ble fem år. Den er veldig forseggjort, blant annet så er den isolert. Fram til i høst var det ikke innlagt strøm der, men det har vi ordnet nå. Det har du kanskje lest om på bloggen i forbindelse med belysning i hagen.
Planter overvintrer
Før om årene har vi brukt dukkestua til oppbevaring på vintrene, den har huset sykler (som vi har ganske mange av) og/eller hagemøbler. Det med å overvintre planter er nytt denne vinteren, og må vel anses som et eksperiment. Jeg har laget en enkel hylle langs den ene veggen, og der har vi plassert noen krukker. Det er egentlig det hele.

Dette beistet av en lampe kom i posten
Spesielle plante-lysrør
Fruen mente det ikke riktig var gode nok lysforhold der ute, derfor bestillte hun dette nye plantelyset. Og selvsagt ble det min oppgave å henge det opp (jeg klager ikke over det, altså. Det er helt greit, det. Noe må jeg jo ha å gjøre siden jeg er alene hjemme og fruen er i syden...).
Sånn ble det
Jeg tror kanskje jeg må ordne noe mer lufting der ute (det er egentlig ikke noe lufting nå) ellers er jeg redd det kan bli godt og varmt når plantelyset er tent. Også må jeg få tak i en timer, men den får fruen programmere selv, altså.  Ja ja, det er nok av prosjekter.

Ha en fortsatt strålende aften!

3 kommentarer:

  1. Hei Arne. Lekestuen virket jo som et fint sted å oppbevare plantene deres i. :-) Selv har jeg dem stablet på vaskerommet og i kjelleren. De som er vintergrønne får lys, mens resten får stå kjølig i kjellermørket :-)
    Ha en fortsatt riktig fin kveld!
    Stein

    SvarSlett
  2. Det der er kjempenyttig for plantene dine.
    Jeg har 4 stk, og synes faktisk de gjør meg godt også :)

    SvarSlett
  3. Stein og Martin, vi satser på at det går bra og at det ikke blir altfor varmt med den nye lampa. For min egen del satser jeg på å være en del ute, tror det er like viktig å være ute som det er å få lys.

    SvarSlett