Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

fredag 18. januar 2013

Prosjekt i hagen: Blomsterbed i sørveggen



Her i sørveggen av huset kunne jeg godt tenke meg å ha et blomsterbed, langs hele veggen. Det tror jeg kunne bli veldig fint, men siden det er på sørsiden av huset er det klart at det kan bli ganske tørt her. Helt innat huset, i sola hele dagen. Jeg har tenkt på dette i mange år nå, så det er kanskje på tide å iverksette?

                                                               

Over ser du to bilder av det aktuelle området. Som du ser så er det allerede et lite bed der, hvor vi har roser, lavendel og stokkroser per i dag. Det er også tre kjellervinduer på denne veggen, så det er begrenset hvor mye bedet kan bygge i høyden. Hadde det ikke vært for kjellervinduene, kunne vi ha bygget mistbenker langs hele veggen, det hadde vært noe! Eller et nytt veggfast drivhus mellom stuevinduene? Eller 3x10meter vinterhage på hele veggen?

Et veggmontert drivhus fra en amerikansk nettside
Nei, vi får holde oss på den smale sti, og gå for et blomsterbed. Men.. bedet må jo ha en form for avgrensing. Skal det være bare stukket gresskant inn mot bedet, eller skal det være metallkant? Det kunne vært kult med en sånn jernkant, en lang (og smal) jernplate som avgrensing, en sånn som ruster litt etterhvert. Eller kanskje det skal være kantsteiner av granitt? Vi har granittsteiner to andre steder i hagen, så det er vel den løsningen som blir mest ryddig, se bare på dette bildet.


Granittkantet bed på vestsiden av huset
Ja, jeg tror det må bli kantsteiner i granitt. Men det er en utfordring til, nemlig en slags tram eller avsats foran trappa ned til kjelleren, som du ser bilde av her:


Jeg hadde ikke hjerte til å børste snøen av den, for nå ser den jo helt fin ut. Men, tro meg, den er ikke noe fin uten snø. Så det må gjøres om igjen. Hva slags dekke skal jeg ha på denne flaten, da? Nå er det betongheller der, men jeg tror kanskje ikke det skal være det videre. Jeg har noe brostein liggende, kanskje jeg skal bruke dem?

Brostein på lager
 Eller kanskje jeg skal lage et dekke av små strandsteiner? Vi bor ikke så langt fra stranda, så det er ikke noe problem å finne slike. Men skal de i så fall stå på høykant, i sand, eller skal de ligge flatt som en mosaikk? Det er virkelig mange forhold som må bestemmes, det er vel derfor det har tatt så lang tid allerede.

Og hva skal vi ha for slags planter i dette bedet? Rose og stokkroser må få bli, de vil danne et naturlig midtpunkt i bedet. Skal vi satse på løk etterfulgt av sommerblomster i resten av bedet? Hva med stauder? Valmuer og lavendel, da? Eller, siden det er så tørt, sedummatter? Se dette bildet av valmuer fra sist sommers ferietur til Frankrike:


Selv om valmuer er flotte tror jeg at jeg heller mot løk og sommerblomster. Det er også mulig å lage til et slags vanningsanlegg her. Da tenker jeg egentlig bare at vi legger ut en dryppslange i hele bedets lengde. Den kan vi sette trykk på når det er som tørrest.

Og bare for å tenke enda litt videre, skal det anlegges en gangsti langs bedet? Det er den naturlige ferdselsveien mellom terrassen og drivhuset, så jeg har jo tenkt på om det skulle være en ordentlig sti her. Da bør den helst være laget med samme type belegningsstein som plassen foran drivhuset. Og hva med belysning, det må vi ha i en eller annen form? Ja, det er nok å tenke på.

Man vil ha registrert at jeg allerede har nevnt et par andre prosjekter i hagen. Jeg tar det ikke tungt om man trekker i tvil min evne og/eller vilje til å gjennomføre prosjekter. Noe kommer til å bli omtrent som jeg sier, noe blir anderledes. Den som lever får se, jeg lover å holde eventuelle blogglesere oppdatert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar