Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

onsdag 9. januar 2013

Prosjekt i hagen: Kompostbinger

Hagen blir aldri ferdig, det er alltid noe som kan endres eller utvikles, fjernes eller legges til i en hage. Og jeg har flere prosjekter på gang. De fleste er på planleggingsstadiet, på prate- og tenkestadiet. Vi tar oss gjerne god tid, fruen og jeg, før vi går til fysiske inngrep i hagen. Det å ha noen planer er jo noe av det som gjør denne hobbyen trivelig, det er stadig noe å glede seg til. Og, det endelige resultatet kan godt bli noe ganske annet enn det jeg viser dere her.

I dag tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om kompost. Eller ikke egentlig om kompostering, men om noen planer jeg har for nye kompostbinger. På grunn av snegler har vi vært uten åpen kompost i noen år. Fruen er en særdeles flittig sneglejeger (sammen med vår gode hageinteresserte nærmeste nabo) så snegleproblemet er under kontroll hos oss. På sikt vil vi gjerne at hagen skal være økologisk. I første omgang prøver vi å unngå kunstige tilsetninger av alle slag. En egen kompost burde vel være en naturlig del av en økologisk hage.

Varmkompost
Denne varmkompostbingen er det eneste vi har for tiden. Den fungerer for så vidt greit den, men vi produserer mye mer hageavfall enn det den kan ta unna. Derfor altså; nye planer.

Sør for drivhuset har vi kjøkkenhagen vår. Drivhuset ligger nord-sør, med skyvedører på langsiden mot vest. Det er rom for å utvide kjøkkenhagen mot sør, slik at den fyller hele det sør-vestre hjørnet av tomta. Det aktuelle området har jeg forsøkt å ta bilde av her.












Det er kanskje ikke så lett å se det nå som det er snø ute, men det er altså en kjøkkenhage under snøen. Fra drivhuset og sørover er ca halvparten kjøkkenhage, og resten gressplen (det er gressplen der hvor bærbuskene stikker opp). I enden av dette området er det altså at jeg har fått det for meg skal brukes til kompostbinger.

For en stund siden satt jeg på gutterommet og laget noen tegninger over hvordan jeg tenkte meg kjøkkenhagen kunne organiseres (med tildels nye bed) i framtida. Disse tegningene har nå kommet fram i lyset, og er avfotografert. De viser to ting. En; hvordan (hvor) det er jeg mener disse bingene skal plasseres, og to; det er riktig som jeg skriver at vi bruker lang tid på å planlegge, og at det skjelden blir sånn som planene viser.

Gamle tegninger, du ser drivhuset øverst til venstre

På den nederste tegningen har jeg til og med flytta dukkestua ned i dette hjørnet. Det kommer ikke til å skje. Men, det er tegnet inn tre kompostbinger på begge tegningene (til høyre).

Hvordan formen på dem blir, er fremdeles helt åpent. Jeg har tenkt å grave en liten grøft hvor jeg kan støpe en liten sokkel, ett skift Leca U-blokk burde gjøre susen. Så har jeg liggende en del gamle teglsteiner (røde murstein) som jeg har fått av gode venner. De hadde jeg tenkt å mure opp selve bingene av. Da tenkte jeg å mure steinene med en halv stein avstand fra hverandre, slik at konstruksjonen blir full av store huller. Altså mellomrom mellom steinene.

Jeg tror kanskje jeg heller mot å lage bingene nærmest kvadratiske slik at det hele blir ca 1x3m. Men, det hadde jo vært skikkelig kult med buede vegger. Tror jeg får sjekke hvor mye murstein jeg har.. Ca en meter høye vegger også. Det bør vel være åpen bunn i kompostbinger, slik at meitemark og andre nyttige organismer kommer lett til?

I bakkant av bingene mot sør er det et flott kratt med bringebær og nyperoser. Slikt noe (sammen med moreller og bjørnebær) vokser vilt her hos oss i Vestfold. Det krattet har vi tenkt å beholde, det fungerer som en naturlig avgrensing sørover mot barnehagens parkeringsplass.

Så får vi se da, om det blir noe av. Og i så fall, hvordan går det med sneglene? Det er i alle fall greit å ha noen planer, så får vi heller se hva det blir. Jeg har flere prosjekter, så følg med her!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar