Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

onsdag 23. januar 2013

Tregrensen ved ekvator

Her i Norge så bor vi rett i nærheten av grensen for hvor i verden trær kan vokse. Vi har uttrykk som "grana går til Rana" og så videre.. I Vardø skal det visstnok bare være ett eneste tre, som etter det jeg har hørt blir pakket inn hver vinter for å overleve. Her på Østlandet ligger vel tregrensen på rundt omkring 1000 meter, lavere langs kysten. På Kilimanjaro som ligger rett syd for ekvator er det ganske anderledes, der ligger tregrensen på 3900 meter!
Baobab 1 000 moh
Jeg har lyst til å vise deg noen bilder fra området. Dette baobabtreet for eksempel, fant jeg på ca 1000 meter utenfor den lille byen Mto wa Mbu, på vei til Ngorongorokrateret for å se på ville dyr.

Kan jeg tillate meg en liten digresjon? OK. Det gjelder swahili, stedsnavnet Mto wa Mbu er swahili og betyr "Mygg-elva". Mto betyr elv, og Mbu betyr mygg. Og så kommer det snedige; forstavelsen wa foran substantiv betegner flertall. Altså en elv, og flere mygg. Og, ikke overraskende, det stemmer. Byen ligger ved Lake Manyara på ca 900moh. Det er lavt nok til at det er en god del mygg der.
1 500 moh
Ngorongoro er en gammel vulkan som kollapset etter et utbrudd for to-tre milloner år siden. Selve krateret er ca 20 km i diameter. Kraterkanten ligger ca 2200 moh, og kraterbunnen ca 600 m lavere. Stedet er viden kjent for de store forekomstene av ville dyr, så det er et veldig populært safarireisemål (et underlig ord forresten, siden safari betyr reise på swahili... Det blir reisereisemål, da.). Og navnet Ngorongoro er visstnok Masai(språk) for lyden av kubjeller. Klingklang på norsk da, eller?
Jungel på 2 000 moh

Høyt over havet

Utsikt over krateret, 2 200 moh

Det er en litt merkelig følelse å farte rundt i en ordentlig jungel, 2000 meter over havet!

Så må vi jo ha med noen få bilder av ville dyr nede i Ngorongorokrateret. I følge oppslagsverkene er det til en hver tid ca 25000 ville dyr nede i krateret. Det er akkurat som å kjøre rundt i en dyrepark, bare at alle dyra er ville, og ingenting er gjerdet inn. Det er store flokker av gnuer og sebraer, sammen med gaseller, antiloper og gressetere av mange slag. Disse flokkene tiltrekker seg naturlig nok rovdyr. Det er løver, geparder, hyener, til og med leoparder og mange andre kjøttetere. Også elefanter og et stort antall flodhester. Og fugler av alle slag, et ordentlig eldorado for dyre- og fugleelskere. En reise dit ned anbefales herved.
Olme beist, en voksen bøffelhann kan veie 12-1300kg
Nok å spise for denne karen
Mat for løver
Flere store dyr, bare hannelefanter i krateret
En fortsatt god dag til alle der ute i de tusen hjem, kanskje ikke tusen akkurat, men ha en god dag i alle fall!
 
Helt til slutt vil jeg bare henlede eventuelle leseres oppmerksomhet på en ny funksjon i bloggen (ny for meg i alle fall). Det er knappene nederst i hvert innlegg hvor man kan komme med en reaksjon, nesten som Likerknappen i facebook. Noe sånt har jeg savnet, og jeg ble glad når jeg oppdaget at det finnes (takk, Stein). Det er liksom litt lavere terskel å trykke på en sånn knapp enn å drive og skrive kommentarer.

1 kommentar:

  1. Den funksjonen visste ikke jeg om heller.
    Men nå ble den brukt.

    SvarSlett