Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

lørdag 9. februar 2013

Afrika for siste gang

Vi er en liten tur tilbake i Afrika, denne gangen hos Ekenywa sekondari schule, som jeg innbiller meg er det riktige swahili-navnet. Vel, Ekenywa skal være Masaispråk for soloppgang. Dette er en skole med rundt 900 elever, like mange jenter som gutter. Skolen holder til i vakre omgivelser oppe i lia over Arusha by.
 

Skolen består av enkle murbygninger rundt en åpen plass. Fra et hageperspektiv, så kan vi vel si at skolen skiller seg litt fra en vanlig norsk videregående skole, se bare på denne beplantningen.
 
I det hele tatt er uteområdene vakkert plantet til med hekker, busker, bed og gangveier. Og elever og ansatte tar godt vare på anlegget.













Jeg har besøkt denne skolen noen ganger, det er like artig hver gang. Lærerne er hyggelige, og elevene er nysgjerrige og lærevillige. Slike skolebesøk gir meg en berettiget optimisme for framtida. Jeg innbiller meg nemlig at utdanning, spesiellt av jenter, er nøkkelen til å løse mange av de problemene som Afrika må handskes med i årene som kommer.

Ha en fortsatt god helg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar