Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

mandag 18. februar 2013

Artisjokk



Artisjokk; naboens floks i bakgrunnen

La meg slå et lite slag for artisjokken, denne litt underlig utseende planten som ikke får bestemt seg om den vil være grønnsak eller blomst.

Artisjokk var et nytt innslag i kjøkkenhagen sist sommer. Vi hadde jo smakt sånne artisjokkhjerter på glass, men la meg si med en eneste gang at fersk artisjokk, the real thing, er noe ganske annet. Det kan etter mitt syn ikke sammenlignes i det hele tatt. For mens varianten på glass er en ganske kjip sak med smak av eddik, så er den ferske varianten en spennende grønnsak som er anderledes enn mye annet.

Vi koker de uutsprungne blomstene i lettsaltet vann, og serverer den gjerne som forrett med en eller annen smør-basert saus (hollandaise, bearnaise eller Sandefjordssmør). Man bryter så av de enkelte bladene, dypper bunnen av bladet i sausen, og "drar av" den møre delen nederst på bladet mellom tennene. Ja ja, dere visste sikkert det fra før.

Vi synes i alle fall det smaker fantastisk godt. Man må bare tenke seg en fredag ettermiddag på terrassen, et glass hvitvin og en liten artisjokk, vi gleder oss i alle fall!

Har du lyst til å dyrke artisjokk du også? Da kjapper du deg en tur på hagesenteret og kjøper noen frø. De skal såes tidlig, vi sådde våre for flere uker siden. Men fortvil ikke, det er ikke for sent.

God appetitt!

18 kommentarer:

  1. Det høres smakfullt ut, må være noe helt spesielt med egendyrkete :)

    SvarSlett
  2. Artisjokk har jeg faktisk aldri smakt, så kanskje jeg burde kjøpe noen frø! Artig grønn blomst er det også :)
    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Mia og Krepsemor; tusen takk for hyggelige kommentarer. Satse på egendyrket, ja. Man kan sikkert få kjøpt "ferske" artisjokker hvis man her en velassortert grønnsaksdisk i nærheten, prøv det, og bli overbevist!

    SvarSlett
  4. Har heller ikke smakt artisjokk, men den så lekker ut iallefall! ;)
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  5. Oj, oj - nå skal jeg løpe og kjøpe frø. Trodde ikke jeg ville klare disse her, men hvis du får de til, kan det jo hende de vil hos meg også. Mange gode minner fra California, der artisjokkhjerter med smør var en lekkerbisken. :) Takk for tipset, og lykke til i X-faktor.

    SvarSlett
  6. Så lekker og dekorativ den var. Så smaker den jo himmelsk. Samme om det kalles blomst eller grønnsak spør du meg:) Lykke til i konkurransen.

    SvarSlett
  7. Artig å få vite litt om artisjokken. Synes den har et lekkert utseende!

    SvarSlett
  8. så gøy, må prøve! Lykke til :)

    SvarSlett
  9. Flott plante og lærerikt innlegg. Det er helt sant at sjokolade-blomsten lukter sjokolade :-)

    SvarSlett
  10. Så spennende og så flott planten er.
    Marit.

    SvarSlett
  11. Rigtig flot plante, og så smager den fantastisk! :) Jeg mener det er en staude, men som er lidt frostfølsom, men hvis den giver blomst i 1 år, så må jeg da også ned og finde frø! :)
    Ha en dejlig aften og Lykke til!

    SvarSlett
  12. Artisjokker er godt :) og enig at ferske er best :) Lykke til :)

    SvarSlett
  13. Mmmm... Både høres gode ut og ser bra ut. Jeg liker planter som ruver litt.
    Lykke til.)

    SvarSlett
  14. Disse så da stilige ut, jeg trodde artisjokker var adskillig mer kortvokste. Lykke til med bidraget!

    SvarSlett
  15. Disse så da stilige ut, jeg trodde artisjokker var adskillig mer kortvokste. Lykke til med bidraget!

    SvarSlett
  16. Så artig! Morsomt utseende, og at fersk artisjokk er bedre - det tror jeg på ;)
    Takk for tips, vurderer sterkt om jeg ikke skal prøve denne i år :)

    SvarSlett
  17. Hei Bjarne, takk for hyggelig besøk inne hos meg ;)
    Koselig at du slår et slag for artisjokken. En herlig liten apetizer du beskriver. Deilig dipp og ... mmmmm... :)) Men å vente på at en artisjokk skal koke, det er ikke noe for en utålmodig sjel *knegg*. Nesten i samme kategori som å se på at maling tørker. Men GODT ja! :)) Fin og artig plante også, har aldri sett en før.

    SvarSlett
  18. Åja..dette er en terasse favoritt å nyte:)..jeg smakte de ekte varer i Nice i høst..og det er noe helt annet enn glass-varianten ja:)
    Nå fikk du meg til så noen frø...takk for inspirasjon:)

    SvarSlett