Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

onsdag 20. februar 2013

Drivhuseffekten

I går var det en liten periode midt på dagen hvor det var sol! Bare det er jo helt fantastisk, men det er ikke bare det som er poenget i dette innlegget. Det er jo så mye snakk om drivhuseffekten, og at den gir global oppvarming. Det tror jeg er riktig, for se bare hvordan temperaturen inne i drivhuset blir etter en liten time med sol.


Dette er en liten værstasjon som vi har i drivhuset. Det går vel an å lese på bildet at utetemperaturen er 1,2 grader, mens innetemperaturen er hele 17,4 grader. Og dette er altså i et uisolert drivhus, ingen ekstra oppvarming, bare sola og drivhuseffekten. Dette innebærer at hagesesongen, eller i alle fall utesesongen kan utvides i begge ender. Blir det sol midt på dagen i dag, så tar jeg lunsjen i drivhuset!












Jeg slenger med et par bilder av omgivelsene rundt drivhuset, også. Den generelle oppfattningen her i huset er at nå har vi hatt lang nok vinter. Vi er klare for vår, nå.

3 kommentarer:

  1. Helt enig, nå er vi klar for vår! Hos meg har det vært over 20 grader på enkelte soldager i februar. Da er det deilig å stå i drivhuset og putle med planter. Nå er ikke vi så bortskjemt med soldager på disse kanter, men jeg håper det blir fint i helgen.

    SvarSlett
  2. Helt enig! Jeg er klar for VÅR!
    I mitt stille sinn hadde jeg håpet at drivhuseffekten skulle gjøre vintrene mildere og somrene varmere her nord, men ble jo veldig skuffet da nyeste teori lanserte at vi tvert om skal få kaldere vintre og våtere sommere på grunn av drivhuseffekten!! :-( Jeg trodde jo ting var som i ditt drivhus: Når eksos og andre gasser lager et "lokk" rundt kloden så vil varmen stige over alt- men så hører jeg om kulderekorder både her og der. Det har ikke snødd så mye på arktis de siste årene, men ekstremkulde er det der også om vintrene! :-(
    Nei- jeg vurderer nesten å bygge et drivhus over hele hagen- så har jeg forårsaket en positiv drivhuseffekt for meg selv ihvertfall... ;-)

    Ha en fortsatt riktig fin dag

    SvarSlett
  3. Håper du får mange vårlige lunsjer i drivhuset :-). Og når du sitter der, så smelter det utenfor. Tenk hva vi har i vente!!!

    SvarSlett