Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

onsdag 27. februar 2013

Hemmelige haver

Jeg er opptatt av hagebøker. Denne gangen vil jeg gjerne skrive litt om en av Claus Dalbys bøker. "Hemmelige haver" heter den, og den kom på Dalbys eget Klematis forlag i 2011. Før jeg setter i gang vil jeg bare gi deg lenke til disse tidligere blogginnleggene, i tilfelle du skulle få lyst til å lese flere bokomtaler.


Claus Dalby begikk altså boka "Hemmelige haver" i 2011. Tittelen antyder jo at boka handler om noe annet enn offentlige hager og parker, eller om velkjente private hager eller besøkshager. Og det gjør den da også. Claus Dalby her et enormt nettverk av entusiastiske hagevenner, og det er dette nettverket han har benyttet når han har laget en fantastisk inspirerende bok om en lang rekke private hager. Dette er altså ikke hager som er kjent for allmenheten, men hager som kanskje ligger innerst i en blindvei eller på et annet litt utilgjengelig sted utenfor allfarvei.

Bilde fra forlaget
Boka består av en stor samling reportasjer fra hagebesøk. Disse reportasjene er skrevet med kjærlighet både til temaet og til hagefolk. Og som tilfellet er med flere av Dalbys hagebøker, så handler det kanskje like mye om menneskene bak som om selve hagen. Dette grepet, det at han beskriver dette samspillet mellom mennesker og hagene deres, er i alle fall i mine øyne noe som gjør Dalbys bøker særlig interessante.

Bilde fra forlaget
I litteraturvitenskap tenker man ofte på hagen som et symbol på paradis og den opprinnelige uskylden, og jeg tror alle de hagefolka som presenteres i boka kjenner seg igjen i den symbolikken. Det gjør jeg også, for er det ikke sånn at hagen gir oss en følelse av å holde på med noe opprinnelig, noe grunnleggende viktig?

Jeg vet ikke, jeg. Det jeg vet er i alle fall at jeg blir inspirert av å lese denne boka, både av Dalbys flotte lettflytende prosa, og av de lekre bildene som ledsager teksten. På grunn av layouten med mange og store bilder, så får boka på en måte to liv. Først leser man den fra perm til perm, og koser seg med det. Så blir boka liggende framme en stund, og man kan bla i den litt mindre planmessig. Da er det mest bildene man gleder seg over.

Konklusjonen må bli: Løp og kjøp! Den som leter (på Google) skal finne.

1 kommentar:

  1. Fin omtale Bjarne! Jeg har ikke fått lest boken selv, men er jo veldig glad i bildene til Claus Dalby, så den har havnet på ønskelisten for lenge siden ;-)
    Ha en fortsatt riktig fin dag.
    Stein

    SvarSlett