Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

tirsdag 19. februar 2013

Man har vært en snartur i Kiel

Fruen og jeg har vært en snartur i Kiel. Og bare så det er sagt; Kiel i februar er ikke noe eldorado for hageinteresserte. Allikevel tenkte jeg å bry deg med et lite blogginnlegg med noen bilder.

Flotte trær, men duk under grusen funker skjelden bra
Se for eksempel på hvordan disse trærne er beskåret. Det er vel snakk om en slags platanlønn, og den er nok fin å bruke til å skape skygge. Da må man klippe dem som en slags parasoll. La greiner som går vinkelrett ut fra stammen få være utgangspunktet, og la smågreiner skyte fra disse hovedgreinene hvert år.


Her kan du se på bildet hvordan man legger til rette for denne sommerskytingen. Det er som du ser ikke slik at de lar det skyte "villt" fra de horisontale greinene, men de har etablert noen slags "noder" som det skyter fra. Det ser ut som en veldig smart løsning. Det er vel på tide å klippe fjorårets skudd nå, tenker jeg.
Flott bark på platanlønn
Vi gleder oss til våren, ikke sant?

4 kommentarer:

  1. Hei Bjarne. Skarpt blikk! De trærne er sikkert perfekte å ta tilflukt under en varm og solrik sommerdag! - selv om jeg for øyeblikket føler jeg heller ville vært ute i solskinnet da - for nå savner jeg sommer og varme :-)
    Ha en fortsatt fin dag!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, Stein. Jeg ønsker meg noe sånt utenfor drivhuset, der trengs det litt skygge på sommeren. Vi får se hva vi finner på.

      Slett
  2. Jeg elsker slike trær som er formet som en paraply, eller formede trær sånn generelt. Har starter forming av Lind, men vet ikke helt hvordan det går, må nok ha litt tålmodighet. De er ikke å få kjøpt så mange plasser, ihvertfall ikke her i innlandet. De skaper flotte tak i et hagerom. Kanskje dere i Vestfold har et bedre tilbud på denslags herligheter? Flott bark!

    Brita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er fine, ikke sant? Jeg tror det er lurt å ta utgangspunkt i et tre som har relativt horisontale grener, og/eller et som lett "busker seg". Sånn sett er sikkert lind et godt utgangspunkt. Vi har en blodlønn som begynner å bli stor, men jeg er redd grenene vokser litt for mye rett opp til at det egner seg for slik beskjæring. Lykke til med lindetreet!

      Slett