Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

tirsdag 12. februar 2013

Snøen sklir av drivhustaket, og jeg sover ute

Kjell Aukrust sa om Il Tempo Gigante at den aksellererte så fort at "asfalten lå att som hopslengte filleryer" etter den. Fullt så dramatisk er det ikke der snøen langsomt sklir ned fra drivhustaket vårt. Det er mer som en isbre i miniatyr som sklir majestetisk på det glattere underlaget før den "kalver" en liten snøklatt ned på bakken.


Snøen sklir ned fra terrassetaket også, det er noe mer dramatisk, eller irriterende, for da får ikke jeg sove. Det er nemlig sånn at jeg har for vane å sove på terrassen mesteparten av sommeren (da mener jeg om natta, altså). I år har jeg fått det for meg at jeg skal prøve å sove ute minst en natt hver måned hele året også. Desember gikk fint, dere husker kanskje at det var en periode med ganske høye temperaturer? Jeg husker ikke helt, men det var vel en 6-7 grader. Da benyttet jeg sjansen og fikk en natt utendørs. Eller utendørs og utendørs, det er jo tak, og to vegger, men utenfor døra er det.


Så kom januar, og jammen var det ikke et par døgn med greie temperaturer da også. Jeg rigget meg til på terrassen, og så fram til en god natts søvn. Det var bare det at jeg ble holdt våken av store snøhauger som til stadighet falt fra taket. De falt jo ikke inn på selve terrassen, da. Men allikevel, da?


Jeg har allerede gjort unna månedens ute-natt i februar, også. Det var i forrige uke. Det var vel 4 minus når jeg gikk og la meg. Når jeg sto opp kunne fruen meddele at det var minus 9,9. Litt irriterende egentlig, det kunne jo godt ha runda minus 10; men det falt ikke noe fra taket...

Sov godt, da!

2 kommentarer:

  1. Det må flyte vikingblod i årene dine! Jeg sover innendørs vinteren igjennom og er i grunnen fornøyd med det :-) Her har nok ikke snøsmeltingen begynt ennå, men kanskje det blir litt mildere om et par uker!!? for nå vil jeg ha vår ;-)
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, sovepose pluss dyne pluss ulltepper, blir ikke mye viking igjen da. Jeg gleder meg til våren jeg også.

      Slett