Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

søndag 10. februar 2013

Walled garden? Ikke helt


Jeg lurer på om vi skal lage noe mer vegger eller gjerder i og rundt kjøkkenhagen? Kanskje det bør skje i forbindelse med at vi planlegger å utvide kjøkkenhagen og bygge kompostbinger? Jeg ser for meg et lavt flettegjerde mot øst (som vender inn mot hagen) og kanskje et høyere hassel-gjerde mot vest?
Bilde fra detlillehuset.blogspot.com
Jeg tror det vil gi et godt inntrykk hvis vi får til et slikt skille mellom kjøkkenhagen og resten av arealet. Ikke at jeg er så veldig opptatt av Ordnung i hagen, men vi har en slags forestilling om at hagen skal være inndelt i ganske klart definerte rom. Slike markeringer vil hjelpe på denne romfølelsen.

Vi har en god del hassel i hagen, som trenger kontinuerlig tilbakeklipping. Det avklippet er en ressurs jeg gjerne vil benytte. Vi pleier å kjøre hasselkvister gjennom kompostkværna for å lage bunndekkemateriale. Det funker spesielt bra på jordbærene. Men nå har jeg altså tanker om å bruke kvistene til gjerde.

wiki.fetskolene.no
Vi har et lite lavt flettegjerde i kjøkkenhagen fra før. Det er laget med stenger av armeringsjern som er drevet ned i bakken, og hasselkvister flettet i mellom. Det er ganske fint, og det er noe sånt jeg tenker meg å ha ut mot hagen. Kanskje ca 30-40 cm høyt. Jeg skulle gjerne vist et bilde av det, men akkurat nå er det så mye snø i hagen at det nesten ikke synes. Derfor er bildene i denne posten hentet fra det store internettet (ved å søke på "flettegjerde" på google, jeg skriver i bildeteksten hvor jeg fant dem, og håper på tilgivelse for å låne).

hagegal.no
Mellom oss og ene naboen er det en 2-3 meter høy thujahekk. Jeg er ikke så begeistret for thuja, så jeg kunne godt tenke meg å dekke denne til litt. Jeg tenkte kanskje et høyere hasselgjerde i en litt annen konstruksjon. Men så kom fruen med den glimrende ideen å sette opp et armeringsnett langs thujahekken. For så å plante blomstererter og sukkererter som kan klatre på nettet. Da får vi etter hvert en blomstrende, velduftene og spiselig vegg. Det må jo være en helt grei erstatning for en nokså traurig thujahekk?

hagegal.no

God søndag!

2 kommentarer:

  1. Vegger i hagen er et spennende prosjekt! Sjekk ut MIN VILLAHAGE, et innlegg som heter `Gjerde av greiner`! Utrolig vakkert gjerde, men dog ganske arbeidkrevende! Det er viktig å skape rom i hagen, og dette hadde virkelig vært noe. Jeg er plaget av hjort i hagen, så for min del bør det være minst 2 meter høyt!
    Det gjerde du har viser her er nok mye raskere å lage, og like fint :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelige kommentarer, krepsemor. Jeg her sett det innlegget med greingjerdet, kanskje jeg skulle tenke på å pynte opp armeringsnettet med greiner på den måten?

      Slett