Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

tirsdag 12. mars 2013

Herdighetssoner

Jeg er ikke så dreven i alt det teoretiske rundt hagedrift (jeg er historielærer i det daglige, så jeg er kanskje unnskyldt?). Men jeg ser at man opererer med noen ulike systemer for å uttrykke hva man kan og ikke kan eller bør eller ikke bør dyrke i hagen. Jeg googlet "herdighetssonekart", og det kom mange treff. Blant annet et kart som jeg fant på hagepraten.no (Hageselskapet):



Jeg sjekket noen flere steder også, men det ser ut til at det er omtrent det samme kartet som ligger alle stedene. Åsgårdstrand blir H2 det, da.

Nå kan jeg selvfølgelig forsette å undersøke dette, men jeg tenkte at jeg heller skulle skrive et lite innlegg om det her på bloggen. Det jeg lurte litt på, er hva disse sonegrensene baserer seg på, varierer de over tid, hvor mye betyr mikroklimaet, og slike ting.

Og så registrerer jeg at det finnes egne klassifiseringer f eks for stauder (i hagebladene). Hvorfor brukes ikke det samme kartet for stauder? Er det noen som har synspunkter på dette, så send gjerne inn en kommentar!

6 kommentarer:

  1. Det er vel generelt de baserer seg på. I en hage kan det godt være flere klimasoner. Hvorfor de bruker egne klassifiseringer på stauder vet jeg ikke. Det er noen stauder som er lite hardføre, så det er kanskje derfor? Med alt sånt må en bare prøve seg frem, for jeg har mange planter her i H4 som ikke skal klare seg i følge sonekartet :-)

    SvarSlett
  2. Enig med Marit. Det er litt hva du klarer å gjøre det til i hagen din. Levegger, jordvoller, hekker o.l. kan utgjøre store forskjeller på hva som greier seg eller ikke i en hage. For ikke å snakke om godt jord. Men for deg som bor så langt sør i landet er det bare å prøve seg i vilden sky:)Hos dere vil nok mangt og meget trives tror nå jeg. I min tidligere hage hadde jeg både fersken og aprikos imot en murvegg mot sør og det funket bra det :)

    SvarSlett
  3. Herdighetssonen er som andre her har skrevet retningsgivende, men den kan være kjekk å ha i bakhodet, ihvertfall for oss litt opp på skalaen. Du ligger jo i luksus sonen, så du kan jo nesten frotse i hva du vil. Alle planter klassifiseres etter dette systemet. I f.eks. hageselskapets sortliste er alle planter angitt med herdighetssone, fra store trær til grønnsaker og løkvekster.

    SvarSlett
  4. Hei historielærer! Så heldig du er som bor i sone 2. Du kan plante stauder som de gjør i Kbh/
    /Skåne, fordi de lever et liv under jorda om vinteren. Her i sone 3,4 er det tele som kan gå dypt. Du bor ikke langt unna sone 1 som det er i Kbh og Skåne. Hilsen historielærer Anne.

    SvarSlett
  5. Hei Bjarne. Sonekartsystemet ble egentlig opprinnelig laget for at fruktdyrkere skulle vite hvor det var mulig å ha ulike typer frukttrær. Etter hvert ble også stauder og andre hagevekster lagt til ved å benytte samme sonekartsystem, men siden ulike forhold kan gjøre seg gjeldende for stauder og frukttrær (Stauder går jo under jorden om vinteren)så vinterfukt, barfrost og annet påvirker stauder på en annen måte enn trær. Derfor har det, de siste årene oppstått en ny måte å kategorisere stauder på:
    (Kategori A: Kan dyrkes over hele landet)til B, C og den sarteste kategorien D: som bare kan dyrkes i de mildeste sonene av landet.
    Jeg liker egentlig best å forholde meg til det gamle sonesystemet. Det pleier stort sett likevel å stemme bra. Men vær klar over at nesten alle hager strekker seg over 3 soner p.g.a dens mikroklima. Lune og solfylte deler av hagen pleier å være rundt en sone bedre enn klimasone- området ditt. Vindfulle deler og steder med mye vinterfukt ++ pleier å være en sone dårligere enn den sonen du befinner deg i. (H2 for Åsgårdsstrand)
    Ha en fin kveld Bjarne.
    Stein

    SvarSlett
  6. Hallo folkens, tusen takk for hyggelige, informative og oppmuntrende tilbakemeldinger. Dere er alle sammen med på å gjøre hagehobbyen enda mer interessant og givende for meg. Akkurat i dag er det ikke mye som minner om H2 her, med mange minus og vind. Men det er vel tatt høyde for årstidsvariasjoner, vel. Disse sonene gjelder for Nordeuropa og Skandinavia, de opererer vel med et annet system lengre syd i Europa? Jeg mener; det er jo tross alt forskjell på Åsgårdstrand og Toscana (selv om den forskjellen kan være vanskelig å oppfatte ved første øyekast...)?

    SvarSlett