Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

tirsdag 19. mars 2013

Norwegian Woods

Ingvild Flesland og Olaf Rademacher sammen med fotografene Nina Dreyer Hensley og Jim Hensley ga i 2012 ut boka "Norwegian Woods" med undertittelen "Grønt liv med stil".



Jeg leste en omtale av boka i en eller annen avis, og ble interessert. Boka ble innkjøpt, og jeg satte igang med å lese. På omslaget står det: "Norwegian Woods er ingen tradisjonell hagebok, men en bok om grønn filosofi, om nytelse og "slow living". Grønn livsstil (handler) om skjønnhet, filosofi, helse, psykologi og kultivering av jorden."

Boka er delt inn etter årstidene, slik at vi på en måte følger familien gjennom et år av livet deres. Med fokus på det som foregår i hagen, da. Selv ønsker de i innledningen "Velkommen til vår ikke-hage-hagebok". Og skriver videre: "For oss handler det om å være mest mulig ute, grave i jorden, anlegge uteplasser, sove under stjernehimmelen, plante, høste og spise våre egne grønnsaker og urter. Det handler om en slags frihet."

De skriver altså om livet sitt i skauen i Asker, hvordan de driver og dyrker jorda, og om familien sin, mange svært fengende fortellinger. Så skriver de om noen ting som skurrer for meg. For eksempel om hvordan de står opp tidlig om morgenen en spesiell dag for å så noen planter i henhold til månens fase og hvilket stjernetegn månen står i.

Tar jeg sjansen på å skrive om denne boka, tenker jeg da. Har jeg noe tro på å stå opp tidlig om morgenen for å så i henhold til månens posisjon? Nei, jeg har jo ikke det. Hva er det da med denne boka som gjør at jeg liker den?

Bildene selvsagt, de er lekre, men det er ikke bare det. Teksten da? Ja, den også. Er det selve livsstilen jeg tiltrekkes av? Skjønner jeg i det hele tatt noe av denne livsstilen? De skriver et helt lite kapittel om livsstil. Jeg skjønner jo hva det står i dette kapittelet, men nei. Hva er det de lever av, tenker jeg. Er det noe de ikke forteller? Kanskje det ikke er noe? Hva med de flotte barna, har de ikke noe ungdomsopprør gående? Om så skulle være så har jo for såvidt ikke det noe i denne boka å gjøre.

Jeg er fascinert av sånne folk, hvem kunne vel ikke ønske seg å frakte et lass med tømmerstokker fra dalen og gjenskape det som et spennende hjem i skauen rett utenfor landets hovedstad?

Som du sikkert skjønner, så satt denne boka i gang all slags tanker i hodet på meg. Jeg ble både utfordret og inspirert. Utfordret fordi de skriver om en masse ting som jeg ikke tror noe på, men som jeg kanskje må tenke over en gang til. Og inspirert fordi de gjør det særdeles vakkert rundt seg, og langt på vei lever det gode liv.

Jeg er sikker på at om du leser denne boka, så vil den bevege deg også! Kom gjerne med synspunkter i kommentarfeltet hvis du har lyst. Kanskje mener du jeg ikke har skjønt noen ting, kanskje er du litt enig med meg.

2 kommentarer:

  1. Det et fascinerende at noen velger en annen levemåte. Havet påvirkes av månen, hvorfor skulle ikke planter gjøre det? Jeg tenker ikke på det når jeg sår eller planter, men jeg har heller aldri sammenlignet såtider. Jeg tror ikke man må skjønne alt. Barna tror jeg vil gjøre et større opprør enn de bak pc'n eller mobilen fordi de får tid til å tenke selv. Dette høres nesten ut som en drøm. Men det første jeg tenkte på når jeg så overskrifta, var Betales. Jeg bør kanskje lese boka! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne, takk for fine kommentarer. Jeg er ikke sikker på det med at månen står i ulike astrologiske tegn altså, der er jeg svært skeptisk. Men det gjelder å ikke la den skepsisen ta overhånd slik at man avviser alt annet de kommer med også, ikke sant?

      Det er en flott, og annerledes bok, så løp og kjøp!

      Slett