Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

lørdag 16. mars 2013

Rapport fra planterommet

Her kommer en rapport fra planterommet i kjelleren. Det er for tiden det eneste stedet man kan si at det er vår. Vi (særlig fruen) har sådd en del forskjellige ting til hagen. Jeg har vært der nede en tur på morgenkvisten og tatt noen bilder.

Sånn ser det ut der nede
Vi har prøvd å begrense oss litt i år, siden erfaring viser at det fort blir fullt når plantene begynner å gro til. Det er jeg sikker på er en erfaring vi deler med mange! Det blir helt sikkert en  god del til overs allikevel.

Hagepute
Vi begynner med hagepute. De skal jeg bruke til kantbeplantning, oppe på en lav steinkant, under en bøkehekk. Hagepute har ørsmå frø, så de ble breisådd i dette karet. Jeg vet ikke om jeg er helt happy med dem, de er veldig pinglete synes jeg. Får vel prøve å prikle dem om, og sette dem dypere i jorden (det blir en skikkelig pirkejobb).

Squash
Fruen er særlig lysten på squash, jeg er ikke like lysten. Derfor viser jeg bare bilde av kimebladene til en eneste squashplante. Jeg er sikker på at det blir flere enn denne ene. En god måte å bruke squash på er å bruke den i kake. Gulrotkakeoppskrift, bytt ut gulrot med squash.

Zinnia
Fruen har sådd zinnia også, det er en dekorativ blomst som er anvendelig flere steder i hagen, på samme måte som judaspenge som du ser under her. Frøene til judaspenge må vi forøvrig innrømme er håndstjålet i Anne Justs have. Unnskyld. På bildet kan du se det første paret med de egentlige bladene, i tillegg til kimebladene. Er det ikke pussig at de er så forskjellige?

Judaspenge

Kieltomater
Orange banana











Her er vi over på tomatene. Vi har flere sorter tomater, færre i år enn i fjor. Vi gjorde en liten evaluering etter at vi hadde rundt 20 sorter i fjor. Det er jo festlig med stor variasjon, men ærlig talt så var jo ikke alle like gode. Derfor blir det færre i år. Men bare gode. Vi har noen kjøpte frø, men vi (fruen igjen) er ram til å samle frø når vi f eks får servert en god tomat på en restaurant. De får navn etter stedet vi fant dem, så vi har Rørostomat, Maltatomat, Gule tomater fra Syrinveien og Kieltomat som du ser bilde av over her. Den representerer tomatene sammen med en annen god, og tidlig, sort; Orange banana.

Paprika
Videre har vi paprika. Den klarer seg meget godt siden den får leve det gode liv inne i drivhuset. Paprika er jo en grønnsak som tar sin tid, vi får den ikke til på friland (selv om vi bor i luksus-sonen H2, hi hi), så den skal bo i drivhuset sammen med chili, tomater, agurk og mye annet godt.

Paprika foran, artisjokk bak
Artisjokkene ser foreløpig veldig bra ut. De ble jo sådd tidlig, og er allerede pottet om en gang. De ble sådd en og en i sånne avispapirpotter, og er pottet om en gang. Fruen, som sitter på andre siden av bordet her, sier at hun puttet hele avispapirpotta ned i den nye jorda. Det funker fint, for artisjokkene er nå 15-20cm høye.


 Vi hadde forresten besøk av en eller to fruktfluer der nede. Da benyttet jeg meg av Steins tips om å bruke kanel. Det virket! Men, det er grunn til å passe på at kanelen havner på jorda, ikke på plantenes blader. Så, dryss kanel, og rist kanelen ned fra bladene så går det bra.


Ok. det var en rapport fra planterommet. Det er deilig å ha et sånt rom nå som det snør lett ute...


Fortsatt god helg fra fruen og meg!


10 kommentarer:

  1. Så flotte frøplanter! Det blir mer enn nok ,ja :-)
    Kjenner til det med å så alt for mye!
    God helg!

    SvarSlett
  2. Så mye fint dere har sådd! Heldige dere som har et planterom!
    God helg!

    SvarSlett
  3. Det var et rikholdig planterom med både blomster og grønnsaker.

    SvarSlett
  4. Her var det virkelig vår og full spiring. Det er ikke enkelt å begrense seg, men man lærer litt for hvert år. I år har jeg nesten ingen potter på gang, og synes det er helt greit. Skal ikke si at det blir slik neste år.

    Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
  5. Så masse flotte spirer, her skal det blir både vakkert i bed og mat på borde utover sommeren. Lykke til videre, og nyt helgen :)

    SvarSlett
  6. Tusen takk for hyggelige kommenterer, jenter! Nå har fruen og jeg akkurat vært en tur i drivhuset og planlagt litt hvor vi vil ha ting der ute. Vi gleder oss!

    SvarSlett
  7. Det var da en frodig og lystig rapport fra planterommet! Mye å glede seg over for deg og fruen fremover. Ha en god helg.

    SvarSlett
  8. Dere er godt i gang, ser jeg:) Her blir det mye deilig for både vaser, bed og bord.
    Ha en god helg:)

    SvarSlett
  9. Jøss, så flott! Her var det mange fine store planter.
    Nå må jeg prikle mine kjenner jeg...
    Så flinke dere er.

    SvarSlett
  10. Da er du oppdatert i deltakerlista til 'Vårtegn'- Velkommen!

    SvarSlett