Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

søndag 31. mars 2013

Vanngreier og figurer i hagen

Vanngreier og ulike figurer i hagen er det mange som er opptatt av. Jeg har tatt noen bilder av slike ting som jeg ville dele her på bloggen, pluss at jeg har noen tanker om det.

Utvalget er enormt, det finnes alt fra bitte små figurer som man kan gjemme mellom plantene, til enorme skulpturer som definerer hele hagen.

Og så er det alltid det store spørsmålet om hva som er harry og hva som er fint. Her er det like mange meninger som det er hageeiere. Selv om det er fort gjort å gjøre det, synes jeg det er dårlig gjort å stemple noe som harry. OK, det finnes kanskje god og dårlig smak, eller noe kan defineres som høykultur/høystil eller lavkultur/lavstil. Men det er jo ikke sånn at folk setter ting i hagen sin i den hensikt at det skal ta seg dårlig ut, eller i den hensikt å markere at man har dårlig smak.

Selv så har jeg sansen for mange ting som ofte blir definert som harry, for eksempel korpsmusikk, camping og kulørte lamper. Nå er jeg også hardhudet nok til å takle om noen rynker på nesen eller trekker på smilebåndet, så det går helt greit.

Hva er det for eksempel ved de to steinfuglene under her som gjør at de passerer som kunst (annet enn prisen)? Hvorfor er de figurene bedre enn små søte hundefigurer eller esler med blomsterkurver på ryggen? OK, grensen går kanskje ved esler...















På hagesentrene rundt omkring kan man få kjøpt et bredt utvalg av figurer, og vi får tro det er noe for enhver smak og lommebok. Jeg vet ikke, men jeg har på følelsen at figurer av ymse slag er noe som vokser innefor hageverdenen. Hva tror du?

 
 

For meg er det litt det samme med vann eller dammer eller fontener (eller kombinasjoner av disse) som det er med figurer. Jeg er ikke sikker på om jeg synes det er noe fint, eller hva jeg synes er fint. Vanninnstallasjoner finnes jo i et stort utvalg i alle prisklasser. Hjemme hos hagebloggerens mor finnes det et godt utvalg (fotografert i kaldt vær med frost).

























I den isete dammen til høyre over her finnes det levende fisk som overvintrer. Da snakker vi om hardfør fisk, ikke sant?

Hva skal konklusjonen være, tro? Smaken er som baken? Ja, vi sier det sånn; hver sin smak. Det viktigste er at man trives med hvordan man har det og ikke skjeler altfor mye til hva det eventuelle smakspolitiet sier og mener. Til slutt litt språkopplæring: Vannkran heter vannhane på dansk. Det framgår av bildet hvorfor.


Ha en fin dag!

2 kommentarer:

  1. Ja, smaken er nok forskjellig...
    Jeg ønsker med en av de to papegøyene som titter frem fra en grovt tilhugget stein. Og jeg setter foten ned for esel eller hagegnom...
    Frossenfisk, derimot, kunne vært moro!

    SvarSlett
  2. Den smaken, den smaken, ikke greit å bli klok på den. Mye av det som tilbys kunne jeg aldri ha tenkt meg og kjøpt. Liker godt håndtverk og kunsthåndtverk, så det kan jeg gå for, men ellers er jeg vel av det litt kresne slaget. Hva ting koster har ikke så stor relevans for meg, ikke det at jeg er så rik, men det er det øyet ser og hjernen tolker som betyr noe. Synes jeg noe er stygt, gjør det nesten vondt. Synes nok den dyre papegøyen er av de bedre her, men hva skal jeg med en papegøye i min hage? Tross alt dette er jeg en fleksibel person og synes den enkelte får ha det som man ønsker. Fersk fisk er bedre enn frossen, men regner med at de har flytende vann hele vinteren. Godt for dem at det er vår.

    Brita

    SvarSlett