Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

lørdag 6. april 2013

Bli med en tur i orangeriet

Skal han mase om det drivhuset nå igjen? hører jeg deg spørre. Neida det skal jeg ikke, for nå skal vi en liten tur i dukkestua. Det er der vi har oppbevart de to sitrusplantene våre, og dermed er det dukkestua som er det egentlige orangeriet her på tomta.

 
Her ser du det ene av dem. Disse småtrærne har vi tidligere overvintret inne i huset, i tilnærmet romtemperatur. Det gikk ikke bra. Trærne mistet nesten alle blader, og så i det hele tatt ikke så friske ut.

 
Her er det andre treet. I år har vi overvintret dem i dukkestua, i temperaturer mellom 5 og 15 grader, med ekstra plantelys. Det har resultert i to svært struttende små sitrustrær (ja, struttende er riktig ord). Det er massevis av blomsterknopper, og noe kart.

 
Vi her litt annet der ute også, blant annet et par roser i potter (sorry, jeg vet ikke hva de heter). De ser også usedvanlig livsfriske ut. Rosene ble tidlig angrepet av lus, og vi må innrømme at de ble sprøytet for å bøte på akkurat det problemet.

 
Noen pelargoniaer har vi også. De kommer som ei kule de også. Knopper og greier allerede. Det er bærre lekkert.


Og så har jeg moret meg med å ta stiklinger av buksbom. Jeg mener det er omtrent femti planter som jeg skal bruke til vel, hekk. De ser ut til å klare seg godt, men må nok pottes om eller settes ute i løpet av våren.

Ha en fortsatt strålende helg, alle sammen!

4 kommentarer:

  1. Herlig, Bjarne!
    Så flotte og grønne de ser ut!

    Har vært en tur i kjelleren jeg også - pelargoniene stamper i startgropa og vil UT!

    SvarSlett
  2. Så fine planter, i garasjen vår står to sitrusplanter.De ser heller begredelige ut. De har kastet bladene. Temperaturen har ligget på plussiden men kanskje for kaldt likevel. Buskbomstiklingene mine ser ut til å overleve ute, selv etter finbulvinter...

    SvarSlett
  3. Tror nok at sitrusplantene har hatt den ideelle vinteren hos dere. Oliventre, Oleander og Fiken vil også ha det på den måten.
    Før hadde jeg dem i stuen, og det var helt sikkert ikke det beste.
    Nå føler jeg meg fristet til å spandere på meg mitt første Sitrustre. Ha ei god helg!

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelige tilbakemeldinger, jenter. Ja, de plantene ser skikkelig fine ut i år. Vi har tenkt å sette sitrusene i drivhuset snart, men vi er nesten redd det blir for varmt for dem der.
    Garasjen høres ut som et godt alterternativ, egentlig. Det blir kanskje for mørkt der? Vi har jo et ekstra plantelys i dukkestua, står på 12 timer hver dag.

    SvarSlett