Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

tirsdag 23. april 2013

Endelig er de her

Endelig er de her, de vårblomstene som vi går og venter på mens snøen smelter. Bli med en tur i hagen, så tar vi en titt.


Vi begynner med denne våririsen som riktig står og brisker seg. Den står i et bed som jeg hadde dekket med et tykt (15-20cm) lag med opphakket løv. Det laget isolerte så godt at telen holdt seg veldig lenge, faktisk holdt telen til jeg fjernet mesteparten av løvet. Men da ble det fart i irisen. Jeg venter på noen anemoner i det samme bedet.


Her er en liten scilla som står i plenen og blomstrer og later som ingen ting. Sånt noe skulle vi hatt mye mer av, ikke sant? Tror vi får prøve å huske på å sette mange flere sånne vårblomster i plenen til høsten.


Neste lille tass ut er denne vesle krokusen. Den er så liten og unnseelig at hadde den ikke stått omtrent i gangstien over plenen så hadde jeg vel ikke lagt merke til den i det hele tatt.


Vi runder av dagens lille gjennomgang med denne lille krabaten av en fiol. Den står i plenen den også.

Og, du skulle vel aldri sett på maken, når jeg ser etter på disse fire bildene så kan jeg ikke unngå å legge merke til at jeg rett og slett har begått et blogginnlegg med et fargetema.

Det er ikke så ille, vel?

4 kommentarer:

  1. Hei Bjarne. Det er alltid like flott å se hvordan hagene rundt om våkner av vinterdvalen. Jeg har samme erfaringer som deg: Der jeg har dekket bedene med høstløv er telen godt etablert. De stedene som har åpen jord har heller ikke tele. Jeg prøver derfor å dekke bedene med løv om vinteren - og så fjerne det så fort faren for frostnetter er over. Da spretter vårløken opp i rekordfart :-)
    Flott med et fargetema!
    Ha en fortsatt riktig fin dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Stein, jeg må gjøre det litt annerledes til neste år. Jeg venter på noen hostaer også, venter på å se om de har overlevet mener jeg. Det er foreløpig ikke så mye tegn til liv. Regner med at det er på grunn av at det er for tidlig.

      Slett
  2. Herlige blomsterbilder.
    Løkene mine har vert sen i år. De har hatt isproblemer. Hele plenen har vert dekket av is. Ikke så lett for en stakkars løk da. Nå er heldigvis isen borte og de modigste løkene har stukket hodet opp av jorda. Nå håper jeg på litt skikkelig vår varme.

    Ha en strålende uke!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff da, vi har heldigvis ikke noe problem med selve plenen. Ønsker meg mye flere løker til neste år.

      Slett