Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

fredag 5. april 2013

Hjemmebakt brød, kunne det være noe?

Jeg har slått meg på brødbaking på mine gamle dager. Det er ikke direkte hagerelatert, men jeg ser det i den store selvbergingssammenhengen. Og så tenkte jeg at du sikkert orker å lese et lite innlegg om dette også.



Jeg bruker en oppskrift som stammer fra svigermor, hun kaller det for "nyttebrød". Det foregår på følgende måte: I dag tar du 2 dl hvete helkorn, 1 dl kli, 1 dl linfrø, 1 dl gresskarkjerner, 1ss sukker og 1 ts salt sammen med 4dl kokende vann i en bolle (bakebollen din). Dette lar du stå til imorgen (eller i alle fall 4-5 timer).

Pensles med egg og drysses med gresskarkjerner

I morgen tilsetter du 5 dl kokende vann, 1 liten yoghurt, 18 dl hvetemel og 2 poser tørrgjær. Åssåååå elter du dette sammen, da, og knar ut to brød. Jeg pleier å steke brødene i form, for denne deigen er ganske løs.

Det som kanskje er litt annerledes med dette brødet er at det hever bare en gang, og det skjer i formene. Det tar sånn mellom 20 og 40 minutter for dem å heve seg store og fine. Ikke sett dem inn i ovnen før de har hevet nok. Stekes i 45 min på 225 grader.

Ferdig!

Følger du denne oppskriften, har du nybakt brød til lørdagslunsjen i morgen. Og du, husk å være nøye med å smøre formene, ellers vil det være vanskelig å få ut brødene. Det slurvet jeg med i dag, men det gidder jeg ikke å vise deg noe bilde av; noen hemmeligheter får man ha for seg selv.

Vel bekomme!

1 kommentar:

  1. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge din blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Forhåpentligvis vil din egen blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,

    Elin
    Alleoppskrifter
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett