Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

torsdag 25. april 2013

Se humla!

Jeg var på en liten skogtur her om dagen, og mens jeg lå der flat på bakken for å ta bilde av disse fine blomstene;


Så dukka denne svære humla opp rett foran nesa på meg;


Humla her var en skikkelig lodden kar som sikkert var travelt opptatt med viktige gjøremål blant blomstene nede blant blader og gress.

Og humlene skal vi ta vare på, folkens! De er viktige for bestøving i hagen, og for det biologiske mangfoldet. Og det er om å gjøre at de har noe å sverme på tidlig på våren også. Det har Anne på Moseplassen skrevet mer om her.

Ta vare på humlene!



4 kommentarer:

  1. Jeg har også sett ei humle i år, men ikke i hagen. :-) Burde sette meg inn i hvilke blomster som er bra for humlene. De trenger vel litt mat nå når de våkner til liv på våren.

    SvarSlett
  2. Jeg sjarmeres av humlene. Har blogga om det jeg også, inspirert av Moseplassens Anne.
    God søndag, Bjarne.

    SvarSlett
  3. Så bra at du fant en humle :), og supert at du tok utfordringen. God søndag.

    SvarSlett
  4. oi, den var stor og mørk!
    Så flott at du er med og skriver om humlen :D

    SvarSlett