Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

mandag 8. april 2013

Skal vi ta blodlønna, tro?

Blodlønna vår begynner å bli stor. Det spørs om ikke den skal ned, gitt.


Vi lurer litt på om ikke vi skal prøve å beskjære den så den får en litt lavere form, som en parasoll. Det hadde sikkert vært lettere på et tre hvor grenene hadde en mer horisontal voksemåte, men det kan jo hende det går her også. Hvis vi er påpasselig med å la de mest horisontale grenene få dominere, så kanskje vi ikke er så langt unna?


Vi får se. Kanskje det skjer noe plutselig. Du, kjære bloggleser, vil bli holdt løpende orientert om det skulle skje noe.

Ha en fortreffelig ettermiddag!

5 kommentarer:

  1. Husk på at lønner er blødere og ikke skal/kan beskjæres før i jas månedene (juli, august, september) Lykke til med prosjektet!

    SvarSlett
  2. Hm,, Marit. Den kommentaren kom i grevens tid, nå var jeg på vei ut for å begynne å skjære den ned. Jeg har tatt fram motorsage og greier, skulle bare sjekke bloggen som snarest før jeg gikk ut. Ja ja, da blir det rydding i garasjen i stedet (hører jeg fruen si).

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det var godt at du sjekket bloggen din først da ;-)
      Jeg har nemlig gjort det en gang selv på våren, og med det resultat at treet holdt på å dø. Det piplet sevje fra lønnen i lang tid etterpå. Kos deg med ryddingen!

      Slett
  3. Hei! Blodbøk er et vakkert tre. Jeg ville ikke ha tatt, men hvis det gir mye skygge i hagen, er det kanskje noe annet. Anne

    SvarSlett
  4. Nei, nå ble det reddet i siste liten. Det er et fint tre, men det vokser mye, og plutselig et år så er det så digert at det blir et problem å få det ned trygt. Nå får det stå til over sommeren i hvert fall.

    SvarSlett