Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

onsdag 17. april 2013

Varmeovnen i drivhuset

I natt hadde vi flaks, gitt. Varmeovnen i drivhuset sviktet. Da var det greit at det ikke var så kaldt ute, det kunne blitt katastrofe.

Synderen
Jeg har jo tidligere vært inne på hvordan vi (fruen) har ordnet med frostvakt i drivhuset. Systemet består av en liten innretning som slår strømmen av og på ved en gitt temperatur. Pluss selve ovnen, da. Det var ovnen som sviktet, for da fruen kom ut i drivhuset for sin daglige morgensjekk i dag, så gikk vifta på ovnen, men den avga ikke varme. Hm...

Den reddende engelen
Skal vi gjette at vi hadde uflaks, eller skal vi gjette at det er dumt å kjøpe billig ovn? Jeg vet ikke. Vi har en annen ovn stående som nå er gjeninnsatt i tjeneste. Får regne med at den holder.

Jeg gjentar: Hm..

9 kommentarer:

  1. hei

    klarer den litte grønne ovnen og varme opp drivhuset? Vi har kjøpt den størrste og dyreste variaten,siden jeg var litt skeptisk til den lille... Vi har vel rund 12 m3.
    Men vi venter litt med å varme opp. For det første mangler vi jord i drivhuset og for det andre har har vi planer om å starte ute rund første uke i mai.
    Fint at det gikk bra hos dere! ;-)

    mvh
    marco

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marco
      Klarer og klarer, den er jo ikke kraftig nok til å holde det frostfritt gjennom en vinter, men den takler greit en fire fem minusgrader (ute). Vårt drivhus er litt ove 14 kvm. Og den sorte ovnen er 3,3 KW, da må den ha 16A strømkurs, den grønne ovnen er 2 KW, og klarer seg med 10A. Det må dere også tenke på. Har dere tenkt å dyrke "på bakken" i drivhuset?
      Lykke til med alle prosjekter!

      Slett
  2. Hei! Det er et mareritt hvis ovnen ryker eller strømmen går en frostnatt. Krysser fingre! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Fruen er ute nå og ordner med et backupsystem. Jeg ser hun bakser og ordner med skjøteledninger og greier. Det går sikkert bra, for hun er en ingeniørsjel innerst inne.

      Slett
  3. Det er vel alle som har drivhus sitt mareritt det der! Godt at det ikke var kaldere i natt da! Jeg har bare en ovn, men enn så lenge har den ikke sviktet. Det er verre hvis selve strømmen går...

    SvarSlett
  4. Noe å tenke på. Jeg har akkurat bestilt drivhus og suger til meg alle erfaringer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir spennende, Kari. Du viser oss bilder på bloggen din, da? Fin blogg du har, forresten. Og så regner jeg med at du har fulgt det viktigste rådet når det gjelder drivhus; kjøp så stort som du har råd til. Det kan aldri bli for stort, bare for lite.

      Slett
  5. Min grønne vifteovn sviktet også en natt før påske. Den sto på 2000 + en varmeovn på750.Det gikk ikke så bra -14 om natta.

    SvarSlett
  6. Nå ser det ut til at det blir langt varmere framover enn det har vært, så da er vi vel berget for i år. Fruen går tilbake til butikken med den sorte ovnen i dag, så får vi høre hva de sier. Den kosta bare 598, og kvalitet og pris henger vel sammen på ovner som på alt annet.

    SvarSlett