Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

mandag 13. mai 2013

Gjerder i hagen

Jeg hadde bare lyst til å henlede oppmerksomheten din litt mot de nye flettegjerdene jeg har laget i hagen.

Det begynte med dette her, som jeg laget for et par år siden. Det danner grense mot vår utmerkede nabo:


Gjerdet er flankert av en liten plasttunnel som dekker over artisjokkplantene. Som du ser så er det allerede litt rufsete. Jeg vet ikke riktig hvor lenge slike gjerder holder, men jeg kan vel tenke meg at det dreier seg om ca fem år. Hasselen er flettet rundt stenger av armeringsjern, og de jernene går ikke noe sted med det første. Så det er jo bare å skifte ut de gamle hasselkvistene med nye.

Vi er så langt selvforsynt med hasselkvister til gjerder. Men etter at jeg har laget ca 9 meter gjerde de siste dagene, så er det snart tomt for tagbare kvister. De nye gjerdebitene er i kjøkkenhagen:


I teorien skulle disse tre gjerdebitene stå helt på linje. Og jeg synes det ble så nær at vi kan godta det. Armeringsjernene er slått ned slik at to tredjedeler er under bakken. Hvorfor tre biter? Det er for å lette adgangen til det dyrkede området senere. Det kommer en betonghelle i hver av de to åpningene.


Ha en fin uke, alle sammen!

11 kommentarer:

  1. Your are right to point this out. A fence can make or break a gardens appeal and yours look great.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Andrew! Making these small fences is very satisfying and rewarding work. Have a nice week!

      Slett
  2. Så utrolig flotte gjerder du har lagd! Veldig dekorativt.
    Ha en flott uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk. Ha en fin uke du også, Anne.

      Slett
  3. det var kjempeflott! Er det noe annet en hassel som kan brukes? lite av det her gitt..

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, noe annet enn hassel? Du kan jo bruke pil, da. Men hvis du ikke har hassel så har du vel ikke pil heller? Det som er viktig er jo at kvistene er rette, ganske tynne, og litt bøyelige. For å bli sånn så må de ofte være av en type som vokser raskt. Så hvilket som helst tre eller stor busk med lange årsskudd er egnet. Ha en fin uke.

      Slett
  4. Gjerder i hagen er som regel pene å se på og de er med å skape rom og trygghet. Det å lage noe selv er og veldig tilfredsstillende. Har en bok som heter "Pilehegn" av Jette Mellgren, der er det bare noen fantastiske eksempler. Hvis man skal lage slik som du har gjort i noe som vokser vilt her hos oss kan man kanskje bruke ung rogn. Det har jeg brukt som støttebinner i hagen da de er ganske rett i veksten som ungt tre. Du har vært riktig dyktig Bjarne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk. Pilehegn, ja. Det er jo nærmest en kunstart å flette ting av pil. Ellers er sikkert rogn et godt tips. Lønn også kanskje? Jeg som bor i sone 2 i Vestfold har jo mange å velge mellom, jeg er heldig sånn. Hos oss er det faktisk sånn at hassel må holdes i sjakk, ellers tar den over helt. Samme med moreller, bringebær og bjørnebær også. De må holdes nede.

      Slett
  5. Så fint! Jeg har veldig sansen for flettede gjerder. Det er rustikt og forgjengelig, og det passer så godt inn i kjøkkenhagen. At det må flikkes på etterhvert som årene går er jo greit. Det åpner jo opp for endringer og nye idéer.
    Jeg skulle ønske jeg hadde hassel. Lurer på om det ville klart seg her? Bør det være en type "vill" hassel, eller er de som selges hos gartnere like bra? Det har vel litt med voksemåten å gjøre? (Kan hende jeg må klare meg med pil, rogn og selje...)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, villhassel er jo det vi har her. Men det går sikkert an med all slags hassel (ikke trollhassel kanskje, he he). Men hvis du har noe annet med lange rette skudd, så kan du jo godt bruke det.

      Slett
  6. Å så fint og inspirerende. Lurer på om man får kjøpt ferdige flettegjerder som holder. Jeg hadde en kjempestor prydhassel (purpurhassel), men det var i den gamle hagen. Den som vi ikke lenger har. Dessverre.

    SvarSlett