Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

onsdag 5. juni 2013

Disse blomstrer nå

Her skal du få se bilder av noe av det som blomstrer i hagen akkurat nå. Vi begynner med allium, den er ikke helt kulerund enda, men den kommer seg:


Allium liker jeg godt, det er liksom noe staselig over den der den står og vaier over de andre plantene. Men se her, her er en liten gul valmue som har blomstret noen dager, den er også fin:


Den står sammen med disse akeleiene. Jeg vil prøve å så både valmue og akeleie i den nye blomsterenga. Her er akeleiene:


Og hva synes du om denne? Det er praktvindel, fetteren til den ikke så populære vanlige (med hvite blomster) vindelen. Jeg liker begge to, jeg. Det kan bli litt heft med vindel, men jeg synes den er fin. Her er praktvindel:


Praktvindelen vokser på armeringsnettet mot naboens thuja. Sammen med en mengde erteblomster som kommer snart. De har liksom ikke tatt helt av enda, men vi er tålmodige.

En fin onsdag til alle!

8 kommentarer:

  1. deilig med blomstring! veldig flott den akeleien :)

    SvarSlett
  2. Dette prosjektet følges gjerne videre! Vi kjøpte blomsterengfrø da vi lagde blomstereng i skogshagen. Det første året var den flott, men så har mye blitt borte. Jeg har prøvd å introdusere akeleier men det virker som om de blir helt utkonkurrert av gresset. En lupin. litt prestekrager og toppklokke er det som er igjen av blomsterengen. Valmuer har jeg drysset ut i våres - så får vi se om det blir noen røde og gule fargedryss i det grønne. Praktvindel og blomstererter har jeg sammen på gjerdet mot postkassene i Eplehagen. Synes det er helt topp. Vindelen blomstrer , men ertene henger litt etter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den enga er jo et forsøk, hvis det ikke blir noe greie på det så er det tilbake til plen. Men, det er jo artig å prøve noe nytt. Hadde dere utgangspunkt for deres eng i gressplen, eller var det jomfruelig mark?

      Slett
    2. Det var jomfruelig - så det skulle jo ha vært ideelt for å lage denne blomstereng. Det skal sies at vi hadde et saueproblem da vi anla denne blomsterengen så det er en stor mulighet for at disse blomstene ikke fikk tid til å så seg selv og dermed naturlig døde ut. Vi får se om jeg prøver meg på nytt en annen gang.

      Slett
    3. Hm, kanskje sauene spiste dem, ja. Må prøve igjen en annen gang, da.

      Slett
  3. Very nice flowers, you have a nice garden.

    SvarSlett