Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

tirsdag 4. juni 2013

Et prosjekt som ikke krever arbeid

Et prosjekt som ikke krever arbeid, det kunne vel være noe? Vi har et sånt prosjekt. Det går på at vi prøver å gjøre om en del av plenen til blomstereng. Bare ved å la være å klippe.


Det er området rundt bålplassen som er utpekt til å bli eng. I det området vokser det nemlig ganske mye prestekrager, og de er det jo hyggelig å vise fram. Det har vært en "kamp" hvert år mellom meg, som vil klippe gresset, og fruen som vil ha prestekrager. Jeg er genuint glad i en pent klippet gressplen, men i år har jeg, ikke skiftet mening, men jeg har innsett at det kan være fint med blomstereng også.


Det blir klippet veier eller stier rundt området, så jeg har da fremdeles litt å pusle med. Og så skal jo resten av plenen klippes. Det er forresten en liten interessekonflikt der også. Fruen vil at jeg skal klippe med oppsamler, for hun bruker gressklippet til jorddekke i kjøkkenhagen (hun får gressklipp av naboen også). Mens jeg vil klippe med bioklipper, siden det er med på å gjødsle selve plenen. Ja, vi har to gressklippere (etter at naboen skulle kvitte seg med en nesten ny en som han hadde arvet). Jeg vet ikke hvor lett det er å se at det er eng ut fra disse bildene. Du vet at du kan trykke på bildene, så kommer de i stor størrelse?


Her kan du i alle fall se at det er en overgang. Jeg har lest (eller sett) et sted at en ekte eng ikke egentlig skal ha så mye gress (av plen-type), men det bryr altså ikke vi oss noe om. Vi drysser litt frø av ymse slag på området, valmuer f eks, og håper på det beste. Vi har plantet inn noe småtteri også, blant annet Maria nøkleblom (er det vel den heter? sånn enkel primulatype?).


Jeg synes altså ellers det er flott med en nyklippet gressplen. Så jeg har klippet vår, med bioklipperen siden fruen er borte et par dager. Det blir vel pepper i kommentarfeltet, men det får jeg leve med.

Ha en fin og nystriglet dag, alle sammen!

10 kommentarer:

  1. Spennende! Jeg synes blomstereng er fint, men et av mange argumenter mot blomstereng er at den slemme snegla liker seg så godt i høyt gress. Det sies også at blomstereng - med rødkløver og blåklokker - trives på en mer næringsfattig jord enn vanlig plen. Lykke til med prosjektet, post gjerne noen nærbilder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar, Anne Kari. Området er ganske næringsfattig, så nå ble jeg optimist. Nærbilder kommer.

      Slett
  2. Hei Bjarne. Spennende med blomstereng! Jeg forsøkte det et par ganger i hagen i Sverige, men gresset som vokser på det området blir utrolig høyt og vilt, så alle frø og planter jeg brukte der måtte bukke under for villnisset som like godt blandet seg med mengder av bringebærskudd, bare for å gjøre det hele enda mer uhåndterlig ;-)
    Jeg tror du skal være glad for ditt plengress som utgangspunkt til sommerengen! :-)
    Jeg er helt enig med deg i å bruke bioklipperen! :-D Har gjort det samme selv i 4 år nå og har fått mange ganger bedre plen enn tidligere- uten noen annen form for gjødsling!
    Jeg lar gresset vokse litt lenger enn fint er på vårparten. Det klippet bruker jeg til bed. Resten av sommeren er det bioklipp som gjelder ;-)
    Ha en fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for bioklipperstøtte, Stein. Vi prøver, og håper at ikke plengresset skal ta luven fra alt annet.

      Slett
  3. Vi så veldig mange flotte blomsterenger på Chelsea Flower Show. Den røde tråden var naturlige stauder i kombinasjon med gress og barnåltrær, tror jeg, for det var veldig mye fint å se. ..... og enig med Hanne: det er fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dere har vært i London, ja? Det var sikkert en flott opplevelse.

      Slett
  4. Vånd/jordrotte trives også i langt gress, så det er mange ulemper med nettopp det ;-) Her var det omtrent ikke noe som lignet på gress for 6 år siden, men med bioklpper så har vi den grønneste plen en kan tenke seg i dag. Uten gjødsel av noe slag... ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Marit, det er noe med alt. Vi tar sjansen, så får vi se hvordan det går.

      Slett
  5. Hei! Blomstereng er veldig fint og så er det fint som kontrast til klipt plen. Da blir jo, alle fornøyde. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? I dag har jeg skrittet opp et annet sted hvor jeg kunne tenke meg en sånn kontrast også. Jeg tester litt neste gang jeg skal klippe plenen.

      Slett