Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

mandag 17. juni 2013

Heggspinner, har du også det?

Vi har heggspinnere på den store heggen i hagen. De kommer stort sett tilbake hvert år. Foreløpig ligger de i startgropa og ser sånn ut:



Det er masse små larver inne i et hvitt spinn. Enkelte år blir nesten hele treet dekket av dette hvite spinnet. Det er der noen dager, og så forsvinner det mer eller mindre. Og treet har klart seg fint hittil. Vi har ikke noe lyst til å sprøyte med gift, og vi gidder vel ikke sprøyte et helt digert tre heller. Hva skulle vi i så fall ha sprøytet med som ikke er gift?

Ha en fin uke!

2 kommentarer:

  1. Huff ja, det virker veldig kjent! Jeg har vært plaget med det mange ganger! Jeg vil heller ikke bruke sprøytemidler, så det eneste jeg har gjort er å bruke spyleslangen og spyle dem ned, men det er ikke noen veldig god løsning det heller. Jeg hadde veldig mange hegg på eiendommen, så jeg tynnet godt ut blant dem og begynte å introdusere andre trær. Noen har jeg likevel beholdt. De gir jo en veldig vakker blomstring om våren!
    :-)
    Ha en riktig fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Stein, det er et flott tre. Og den har kommet seg fint igjen hver gang den har blitt angrepet så langt. Tror ikke jeg gidder å gjøre noe spesiellt for å hindre spinnerne.

      Slett