Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

mandag 24. juni 2013

Henriettes Havedesign

Henriettes Havedesign Planteskole & Butik heter et firma som holder til i nærheten av Åbybro på Nord-Jylland. Det er drevet av Henriette Lønstrup som er en dreven gartner. Du kan se hjemmesiden hennes her. Som et supplement til planteskolen og hagedesignvirksomheten, har Henriette en flott inspirasjonshage. Et utmerket sted å rusle rundt for å finne gode ideer og se gode løsninger i praksis.


Som alltid når man besøker en flott hage, så er det vanskelig å yte stedet full rettferdighet gjennom et blogginnlegg med noen få bilder. Jeg håper derfor at slike hagebesøkinnlegg kan gi deg lyst til å besøke disse stedene selv. Den hagen til Anne Just for eksempel, den er verdt en tur i seg selv. Og Henriette, hun holder til ikke mange kilometer unna. Og, hun har jobbet i Haven i Hune. Så på en måte viderefører hun noe av det Anne Just holdt på med, men på sin egen måte. Og Henriette står ikke tilbake for noen av de beste i bransjen.


Så, hva skal man vise bilder av, da? Hagen til Henriette inneholdt selvsagt et vell av forskjellige planter, både vanlige og uvanlige. Det store flertallet av plantene var stauder. Særlig var det rikelig med hosta og geranium.



Inspirasjonshagen er delt opp i mange forskjellige rom, og de har gjort mye ut av gangstier og kanter. Alt tyder på at Henriette er glad i granitt. Det er jeg også.


 
Hvis du er på disse kanter av verden så burde du ta deg den tiden det tar å besøke disse hagene. Både Anne Justs hage og Henriettes hage ligger ikke lange avstikkeren fra motorveien E39 (som du kjører fra Hirtshals gjennom Ålborg og videre nedover Jylland). Så hvorfor ikke ta en stopp for en unik hageopplevelse.
 
Det er hermed anbefalt!

5 kommentarer:

  1. Heisan Bjarne.
    Nå ser jeg det er lenge siden jeg har vært innom bloggland, for her hos deg har det kommet mange nye innlegg siden sist.
    Morsomt å lese om dine reisetips i Danmark - og de murte kompostbingene i din egen hage blir virkelig flotte! Nesten så jeg har lyst å "stjele ideen" til egen hage- om jeg ikke hadde hatt så mye å gjøre at jeg nok ikke får satt i gang med et slikt prosjekt før om noen år! ;-)
    Ha en fortsatt riktig fin ferie!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Stein. Jeg synes det må være lov å stjele ideer fra hverandre, eller la seg inspirere som det også kan kalles..

      En fin ferie til deg også!

      Slett
  2. What a magical place.We have a topiary garden that has smaller specializes gardens hidden away. It is Baltimore,Maryland the name is Lawdew

    SvarSlett
  3. Det er da grove løjer, at man skal have en nordmand til at fortælle hvad man skal besøge i sit eget lille land... ;o) Men tippet med Henriettes Have er jeg rigtig glad for. Det bliver føjet til steder der skal besøges, næste gang vi skal til Nordjylland, så tak for det! :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, men så fikk jeg selv tipset fra en dansker på facebook!

      Slett