Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

torsdag 6. juni 2013

Kompostprosjektet er i gang

Min vane tro vil jeg holde deg løpende oppdatert på hagens ulike prosjekter; denne gangen gjelder det nye kompostbinger (ja da, jeg har nevnt dem flere ganger). Fruen og jeg har laget oss en "regel" for hagen, og det er at årets prosjekter skal være ferdig til St Hans. Etter det skal vi ikke bale med store byggeprosjekter, men bare kose oss i hagen. Jeg er litt sliten etter byggearbeider akkurat nå, så nå synes jeg det er en strålende regel. Men det var altså de kompostbingene.


Her ser du at det er ferdig gravd ut til fundamentet, som skal støpes. OK, vi kunne godt ha laget kompostbinger av noen gamle paller eller noe (det ville sikkert blitt fint, men pallene har blitt tarrassemøbler). Saken er at jeg har en del gammel teglstein liggende som jeg har fått av gode venner. Og planen er at de skal mures opp til å danne veggene i kompostbingene. Derfor må det først støpes fundament.


Her ser du forskalingen. Det blir to binger, på omtrent en kubikkmeter hver. Leca u-blokkene skal bli hjørnestolper. De settes på høykant, da. Så fester jeg et forskalingsbord med tvinger over u-en, så er det bare å helle betong nedi. Det blir så flott, atte!


Her er fundamentet ferdig støpt. De armeringsjernene som stikker opp blir en del av armeringen av hjørnestolpene. Det var det hele for idag.
Oppdatering på prosjektet kommer plutselig!

6 kommentarer:

  1. Oii oii, Det ser ut til at det blir skikkelig saker, ser bra ut.
    Jeg mistet min i den forrige stormen.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Mistet du den i en storm? Det tror jeg ikke kommer til å skje med denneher, he he.

      Slett
  2. Så smart å sette en deadline på slike hageprosjekter, for så å kunne nyte sommeren! :-D
    Pallekarmene kommer til å bli kjempefine! Det skal bli spennende å se det hele ferdig. Hvordan kommer dere til å gjøre det med lufting?
    Ha en fortsatt flott dag!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stein. Ja,akkurat nå er det fint med en deadline. Lufting blir ved at jeg lar stussfugene bli åpne, og trekker steinene lenger fra hverandre. Bilder kommer når muringen begynner.

      Slett