Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

torsdag 29. august 2013

Gledene ved å ha kjøkkenhage

På denne tiden av året er gledene ved å ha kjøkkenhage aller størst. For nå er det overflod av alt, og vi har mat fra egen produksjon på bordet hver dag. Onsdagens meny var artisjokker til forrett og pasta med egen tomatsaus til hovedrett.



Vi har forresten en veldig hyggelig tradisjon som jeg gjerne vil fortelle om her (selv om det ikke er direkte hagerelatert). Det er nemlig sånn at vi er tre vennepar som møtes siste onsdagen i hver måned til hverdagsmiddag (på rundgang). Vi har faktisk klart å holde på med dette i over to år nå, og det er en svært hyggelig ordning. Det burde du prøve du også!

Også vil du kanskje si at det ikke er hverdagsmiddag hvis det er flere retter (vi hadde dessert også..) med artisjokker og greier. Til det svarer jeg: Jo, da. Hvis du har kjøkkenhage, så er dette hverdagslig i slutten av august. Hi hi.

Kos deg i og med hagen!

5 kommentarer:

  1. Det var en god idè! Morsomt å finne denne fine hagebloggen via facebook's hagegruppe! Rart jeg ikke har oppdaget deg inne på hageblogger...
    Uansett, nå har jeg deg i bloggrollen min :-)
    Ha en fin dag videre!
    Helene (en annen hagegnom) ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Helene! Ha en fin dag du også.

      Slett
  2. Så koselig og lurt med vennehverdagsmiddag.

    Jeg har igrunnen noen spørsmål jeg , du får svare om du vil :)
    Hvordan lager du tomatsaus? Jeg har kun laget det med hermetiske tomater men nå har jeg endel egne tomater i drivuset så hadde vært moro å prøvd å lage en tomatsaus av de.
    Det andre er at jeg tror jeg var inne på din fru sin blogg for en stund siden men kan ikke finne igjen adressen . Likter både din og hennes sin blogg så om du kunne fortelle meg hvor den er så hadde jeg blitt veldig glad:)

    Liker bloggen din veldig godt , og hagen er jo bare så flott!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelige ord, Gro! Her er adressen til fruens hageblogg: http://hanneshagedagbok.blogspot.no/ Hun skriver om tomatsaus der et sted, men jeg er redd vi ikke har noen oppskrift. Men det bør jo være mest tomater, da. Og litt løk, hvitløk, eventuellt litt squash, chili, paprika og det du måtte ha av urter som du synes passer. Sikre urter i tomatsaus er jo basilikum og oregano. Kutt alt i biter, og kok det mørt i en diger gryte. Smak til med salt, pepper og sukker. Kjør det i blender eller behold bitene. Vi pleier å fryse ned porsjoner på omtrent en halvliter.

      Og det du måtte ha igjen av tomater i høst som ikke blir modne, kan du bruke til å lage grønnetomatermarmelade.

      Slett
    2. Tusen takk for at du svarte, nå har jeg et utgangspunk som jeg kan bruke når jeg prøver å lage tomatsaus. Og takk for tips om frysing. Lettvint å ta opp i løpet av vinterhalvåret og en smak av egen sommerhage:)

      Marmelade var lurt. Bir jo noen grønne tomater her som ikke kommer til å rekke å bli rød. Må ut å google litt nå. Takk for tips:)


      Slett