Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

torsdag 8. august 2013

Kjøkkenhagen

Kjøkkenhagen er frodig for tiden, så jeg hadde lyst til å vise deg noen bilder derfra.


Nå plukket vi jo kilovis med bær fra de tre bærbuskene i går, og vi har hatt rabarbra, asparges, store mengder jordbær, stadig vekk squash, løk, og jevnlig poteter. Allikevel er kjøkkenhagen helt full av planter. Nå gleder vi oss til artisjokkene, som er rett rundt hjørnet.


Her kan du se en av artisjokkplantene, som er manns høy. Bak den er asparges som nå bare står og vokser.


Så, vi har fremdeles mye godt i vente. Det kommer knutekål, pastinakk, gulrøtter, salat i tillegg til de som vi høster av hele tiden; poteter, squash og løk. Her kommer en squashblomst.


Som du kanskje kunne se av det første bildet, så er det ikke bare nyttevekster i kjøkkenhagen. Det er f eks mye ringblomster, som bare er til pynt. Det gjelder også disse erteblomstene.


Kos deg i hagen, det skal vi gjøre!

10 kommentarer:

  1. Så flotte artisjokker!
    Var ikke helt heldig med sådden...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Vi sådde artisjokkene allerede i januar i planterommet i kjelleren. De kommer veldig forskjellig, noen er nesten to meter høye, mens andre er mer puslete. Det er en spennende, flott og velsmakende plante.

      Slett
  2. Fantastisk kjøkkenhage, her er det plante og matglede, det er det liten tvil om . Lykke til videre med sesongen :D

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke selv køkkenhave, kun drivhus, men når jeg ser sådan en frodig plet bliver jeg alligevel lidt "misundelig". Det ser herligt ud, og dejligt at kunne hente egne afgrøder. :)

    SvarSlett
  4. Den artisjokkplanten er imponerende. Og ikke glem at ringblomstkronblader smaker godt i salaten, og gir en fargeklatt i tillegg.

    SvarSlett
  5. Å så herlig. At du får til artiskokker. Jeg elsker artiskokk, koker dem og lager en god vinaigrette, dypper bladene i og til sist artiskokkhjertet (tar av hårene). Men du har sikkert spist det du også. Kanskje jeg skal dyrke dem til neste år? Jeg er i hvert fall imponert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Anne Kari. Artisjokker skal visst være litt vanskelige å få til; men det var det ingen som fortalte til oss... Som jeg skrev litt lengre opp, så sådde vi dem allerede i januar. Og alle plantene er ikke like fine; pluss at vi har hatt lus på et par av dem. Men alt i alt er det allikevel vellykket, nå gleder vi oss bare til å spise dem. Du får prøve til neste år du også, lykke til!

      Slett
  6. Flott kjøkkenhage dere har. Jeg blir bare mer og mer hekta på grønnsaksdyrking, men artisjokk har jeg ikke prøvd enda. Kanskje på tide? Men i sone H-6 er jeg usikker på om det går.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, si det? Etter en kjapp googling synes jeg det ser ut som om det skal kunne gå greit så lenge du har mer enn 100 frostfrie dyrkingsdøgn. Det skulle vel bety at du kan dyrke artisjokker hvis du kan dyrke poteter. Men; du må så dem innendørs allerede i januar og sette dem ut når det er fritt for frost. De er egentlig flerårige, men det er nok vanskelig å få til i Norge. Vi har tenkt å ta inn et par planter og se om de klarer seg i en potte over vinteren.

      Slett