Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

mandag 26. august 2013

Sylta rødbeter. Og sånt

Fruen sysselsetter seg med sjølberging om dagen. Det siste tilskuddet til matboden er sylta rødbeter og appelsinmarmelade (nei, ikke appelsin; men de små sitrusene vi har i drivhuset). Og sylteagurker.

Rødbetene først. De ble kokt møre i lettsaltet vann før de ble skrellt, skåret i skiver og hatt på glass. På glasset fikk de selskap med en lake av vann, sukker og eddik. Googler du dette, så finner du plenty oppskrifter.


 
Totalt ble dette til fire store glass med rødbeter; og det tenker er akkurat så mye vi bruker i løpet av et år. Ikke før var hun ferdig med rødbetene før hun kom med de små sitrusfruktene og noen agurker. Sitrusene rakk jeg ikke å ta bilde av engang, før de var i gryta.


Vi har ganske mye av disse sitrusene på gang, så jeg viser deg et bilde av hvordan kartene ser ut. Når de er modne så er de på størrelse med en golfball, og rimelig sure. Marmeladen blir derfor kokt med store mengder sukker. Her er sitruskartbildet:

 
 Til slutt fant hun tid til å lage sylteagurker. Det er noen frilandsagurker, og noe fra drivhuset. Vi har forresten fått noe meldugg på agurkbladene i drivhuset, så de plantene er nok på vei til å takke for seg.


Her ligger agurkene til skylling i kaldt vann. De blir lagt på en lake av vann, sukker, eddik, dillkroner, pepperrot og hel pepper. Riktig lekkert.

Hva jeg gjorde hele dagen? Jeg satt på kjøkkenet og skrev blogg, jeg. Det var så fint å sitte på kjøkkenet, for det luktet så godt der. Også har jeg stekt vafler. Jadda.

Sånn går no dagan!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar