Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

onsdag 4. september 2013

Hva skal vi satse på av høstblomster?

Jeg legger bare ut to bilder av storhjelm i dag. Dette er en staude som jeg har omtalt flere ganger på bloggen. Den sprer seg greit av seg selv i staudebedet, så den er enkel å ha med å gjøre.


Om du mangler denne i staudesamlingen din, så kom til oss og få med deg en liten rotbit. Bare husk på at den er svært giftig. Hvis barna dine er glade i å spise ting (usortert) fra hagen, så bør du være forsiktig med denne. På den annen side har jeg aldri hørt om noen som har omkommet fordi de har spist giftige stauder (har du?).


Og; den blomstrer lenge på sensommeren. Til neste år tror jeg vi skal prøve å få til mer blomstring utover høsten. Nå er det asters (heter det, vel), astilber, bergknapp og ringblomster som er heftigst, mens erteblomster, roser, klematis og slikt er litt på hell. Du har kanskje gode tips til høstblomster?

Ha en fin dag!

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. He he, den ventet jeg på, Marit. "Er det ikke mye jobb,da?"

      Slett
  2. Hei Bjarne!
    Så flott Storhjelmen deres er! Jeg har et eksemplar som bare har én blomst i år, men jeg håper den sakte vokser seg til så jeg får en like stor tue som den dere har :-)
    Hva med solhatt: Echinaea Purpurea? Den finnes jo både i rosa og hvit utgave. Høstasters og phlox gjør jo også veldig mye av seg på denne årstiden. Om du liker gult og oransje på høsten er jo Rudbeckia et fint alternativ?
    Ha en fortsatt riktig fin dag. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Stein. Solhatt, ja. Den er fin. Jeg noterer meg den , phlox og høstasters. Hvis du skulle være på mine kanter en eller annen gang, så kommer du innom og får med deg en rot storhjelm. Og den hvite blåveisen (hvis jeg finner den igjen).

      Slett
  3. Jeg syns krondill er fantastisk vakert, naboens store, økologiske dillplanter strekker seg opp over hodene på de minsta barna som besøker Geitmyra matkultursenter. De har blomstret lenge nå og holder det nok gående en stund til. Kommer selvfølgelig an på når man sår dem.

    SvarSlett
  4. Hva med Høstormedrue og Hjortetrøst? Her rekker forresten ikke Ormedruen å blomstre hvert år, men i år ligger den godt an. Og du, georginer er slett ikke mye jobb! Jeg graver opp mine og glemmer dem fullstendig helt til jeg plutselig kommer på dem i slutten av mars. Enkelt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ormedrue og hjortetrøst? De var nye for meg, og må undersøkes. Takk for tipset.

      Slett