Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

lørdag 28. september 2013

Jeg har tappet litt øl

Mens fruen så smått har begynt å rydde ut av drivhuset, så har jeg sysselsatt meg med å tappe øl på flasker. Noen av dere vil huske at jeg brygget noe brown ale for noen uker siden (dere som har lyst til å lese om det, kan trykke her). Vel, ale gjærer ganske fort, og nå var det altså tid for å tappe ølet på flasker.


Her kan du se gjæringskaret og noen klare ølflasker. På dette tidspunktet er ølet nesten helt uten kullsyre. Derfor har jeg puttet to sukkerbiter i hver flaske; da vil gjæringen sette igang igjen, men denne gangen blir kullsyra i flaska. 


Renslighet er en dyd når man driver med ølbrygging, derfor blir flaskene desinfisert i stekeovnen før ølet tappes på. Det er bare snakk om 20 minutter på 120 grader, mer skal det visst ikke til.


Så er det tid for korking, som foregår ved hjelp av dette apparatet som presser korken fast til flaska. Denne korkemetoden bruker vi forresten også til saft som vi lager av hagens bær. Disse flaskene som vi bruker er 0.66 liter (altså dobbelt så store som vanlige ølflasker). De passer fint både til hjemmelaget saft og hjemmelaget øl. Flaskene har jeg fått på en indisk restaurant i nærheten.


Totalt ble det ca 21 liter øl denne gangen. Og; alle i familien advares herved, dette er juleølet i år. Det tar noen uker før ølet er modent (to-tre uker for ale). Jeg sier allikevel:

Skål!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar