Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

lørdag 14. september 2013

Ølbrygging

Er du kjent med ølbryggingens kunst? Jeg har slått meg på ølbrygging på mine gamle dager. Øl er jo et urgammelt landbruksprodukt, og således verdt et innlegg på hagebloggen.


Øl inneholder bare ingrediensene malt, humle, vann og gjær. Det er ulike varianter av malt og humle som gir forskjellige typer øl. Det og gjæringstemperaturen. Pils-typer gjærer ved rundt ti grader, og kalles undergjæret øl. Ale-typer gjærer ved atten-tyve grader og kalles overgjæret øl. Generellt så har hjemmebrygget øl kraftigere smak enn butikk-pils. Men det ølet du kjøper fra et voksende antall mikro- og spesialbryggerier har mer til felles med hjemmebrygget.


Nå vel, enkelt sagt så er øl en slags te laget av malt og vann. Dette blir kokt i en times tid sammen med humle før det kjøles ned og settes til gjæring. Gjæringen tar tre-fire uker. Så er det klart for å tappe ølet på flaske og korke flaskene.


Det som skjer under gjæringsprossessen er jo at gjæret fortærer sukker og gjør det om til kullsyre og alkohol. Sukkeret kommer fra malt, som er bygg (vanligvis) som har fått spire (så vidt) før det er tørket. Før selve bryggingen starter blir malten grovmalt omtrent som helkornmel.


Dette betyr at ølet er helt "dødt" når det tappes på flaske. Dødt øl er jo ikke så stas, og derfor blir det tilsatt litt sukker (en sukkerbit pr flaske funker fint) når ølet tappes på flaske. Det som skjer da, er at gjæringen setter igang igjen, men denne gangen kan ikke kullsyren unnslippe, og blir i ølet. Bakdelen er at det også blir littegrann bunnfall i flaskene. Problemet kan unngås ved å tilsette kullsyre når ølet serveres, omtrent som man gjør på en pub. Denne løsningen er (selvsagt) dyrere, da det kreves mer utstyr (tappeutstyr).


Jeg er helt nybegynner i faget, så jeg prøver meg litt fram. Denne gangen prøver jeg meg på Brown Ale, som jeg hadde tenkt skulle være familiens juleøl i år. Det at jeg lager ale, har med temperaturen å gjøre. For jeg har ikke noe sted i huset hvor det er plass til et tjuefemliters gjæringskar og hvor temperaturen er ti grader. Derfor blir det Brown Ale, som gjæres ved tyve grader.

Fortsatt god helg!

3 kommentarer:

  1. I gamle dager utnyttet de alt. Kornet etter ølbrygging laget de kaker av. Grove ble kakene og de ble kalt maltstump.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Marie, de var flinkere til sånt før. Jeg tar av litt av malten og bruker det i hjemmebakt brød. Malten er jo normalt bygg, og det er ikke det letteste å bake med. Dessuten er jo mesteparten av sukkeret allerede ute av kornet, så det bidrar ikke med så mye annet enn å gjøre brødet grovere. Jeg bruker omtrent 25% byggmalt og 75% hvetemel, det blir grovt nok etter min smak.

      Slett
  2. Kul blogg hater blogger som handler om luft og ingen ting Damen min liker ikke dunkene mine fra europris har akurat like hehe. Europris bruksanvisning er det beste øl akademi for en ny begynner. Tenkte å lage en ny omgang med irsk øll fra europris, har nettop kjøpt en kulsyre maskin fant en video om hvordan man gjør det her tilbudsvarer.blogspot.no

    SvarSlett