Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

søndag 22. september 2013

Mindre vellykket brødbaking?

Jeg tar meg den frihet å skrive litt om brødbaking her på hagebloggen. Jeg har jo tidligere prøvd å framstille meg selv som en dreven brødbaker. Vel, det er en sannhet med modifikasjoner. Noen ganger går det bra (som oftest), mens andre ganger blir det mindre vellykket.

Her om dagen satt jeg igang med å bake brød basert på rester fra ølbryggingen. Jeg hadde tatt av endel malt (byggmalt) som jeg ville bake brød med. Det ville gjøre brødet både grovt og godt. Deigen ble laget med byggmalt, litt sesamfrø, linfrø, litt grovmalt spelt og hvetemel.


Deigen ble ganske løs, men det pleier bare å være en fordel. Første heverunde gikk greit, den stod vel en drøy time, tenker jeg. Så bakte jeg deigen ut til to (ganske små) brød i hver sin form.


Som du ser av bildet; små. Andre heverunde gikk også greit, eller jeg vet ikke helt. De hevet greit nok, men når jeg satt brødene inn i ovnen så sank de liksom sammen igjen. Jeg tror du kan se det på dette bildet:


Det har jeg opplevd før også, alt ser ut til å gå bra, og så faller brødene sammen når jeg setter dem inn i ovnen. Det skjønner ikke jeg.

Gikk det an å eta, da? hører jeg deg spørre. Det gjorde det. Det ble faktisk veldig godt, og ikke spesielt kompakt heller. Kanskje jeg bare hadde litt lite deig, og at det hadde blitt bedre om det var mer i hver form, jeg vet ikke. Men det er altså sånt jeg sitter og grubler over en mørk høstkveld.


God søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar