Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

torsdag 12. september 2013

Nyper

Dagens blogginnlegg skal handle om noen nyperoser som vi har. De danner en liten hekk mellom oss og en stikkvei ved siden av. Og ja, jeg er kjent med at Rosa Rugosa ikke er spesiellt ønsket i den norske floraen. Men vi har den altså allikevel.


Vi har til og med "laget" dem selv. For noen år siden tok vi frø fra noen roser i nærheten. Frøene fikk en tur i fryseren (for å lure dem til å tro at det var vinter). Så ble de sådd, og de spirte så fint som bare det. Og nå gjør de altså tjeneste som hekk, og i år begynte de så smått å blomstre. Så nypene på bildet er årets. Jeg synes de er fine, jeg.

Nypene bringer minner fra barndommen også. Jeg vokste opp nærmest som vegetarianer, og jeg husker nypesuppe om en populær dessert. Det var en søt suppe som ble servert med en kremklatt i midten. Sundt var det visst også. Også drakk vi nype-te. Det var enkle saker, for det var bare en teskjed Weifa Nypeekstrakt i en kopp varmt vann; med sukker og sitron. Hm.. det var veldig godt så vidt jeg kan huske. Kanskje jeg skulle lete etter noe sånt i butikken?

Ha en fin dag!

4 kommentarer:

  1. Hei Bjarne. Det var jo imponerende at dere har klart å få frem en hel hekk fra frø!
    Jeg har også noen "rosa rugosa i min hage. De har ikke vist noen tegn til å ville spre seg så langt, og jeg tror ikke svenske mydigheter har svartelistet dem heller, så jeg nyter dem både når de er i blomst og som nyper. Ha en fortsatt riktig fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo takk, Stein. Nå skal det sies at den hekken bare er fem-seks meter lang. Men; vi har heller ikke det problemet at den sprer seg noe særlig. I Åsgårdstrand er det helt uproblematisk, men ved svigers' sommerhus i Danmark er det en annen historie. Der er rosene langt mer hissige.
      En fortsatt fin dag til deg også, Stein.

      Slett
  2. Nypesuppe er helt fantastisk fint at du sprer idéen. Vi har planer om å plante flere sorter roser her på Geitmyra matkultursenter for barn og gi dem et økologisk liv. Så kan vi lage slush av rosene og lære barna å spise nyper.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Nyper er undervurdert. Rike på C-vitaminer og i det hele tatt. Jeg husker vi brukte frøene som kløpulver også (men jeg husker ikke om det klødde noe særlig), det var moro.

      Slett