Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

mandag 23. september 2013

Prosjektevaluering: Kjøkkenhagen

Med ujevne mellomrom framover akter jeg å underholde deg med en serie innlegg hvor jeg på uvitenskapelig vis evaluerer noen av sommerens prosjekter. Først ut er årets største prosjekt, nemlig utvidelsen av kjøkkenhagen. Først et bilde fra oppstarten:


Prosjektet gikk ut på å fordoble arealet i kjøkkenhagen, og dermed ta i bruke et område som fra før bestod av gressplen med tre bærbusker på (røde stikkelsbær, rips og solbær). I tillegg skulle vi opparbeide nye gangveier; grusveier som deler området i fire rektangulære deler. De store delene er også underdelt i mindre biter, som du kan se av neste bilde. De to første bildene er forøvrig fra slutten av april, og midt i mai. De grønne feltene er jordbær.


Siden vi skulle grave ut til gangstier, så ville vi få en god del gresstorv til overs. Dette brukte vi, sammen med våte aviser og endel tilkjørt jord, til å dekke over gressplenen i de nye områdene. Vi har ikke spavendt området enda, men ting tyder på at omsetningen av aviser går greit, men den er ikke ferdig enda. Så kanskje løsningen i år blir å bare la det ligge, uten å bevege for mye på det. Grusgangene er laget med markduk dekket av subbus (0-4mm grus) fra det lokale grustaket. Ut mot plenen ligger det en rad med 40x40cm betongheller.

I de nye områdene ble det satt poteter, en del løk og noen artisjokker. Og ringblomster og blomkarse som kantbeplantning. Som du kan se av bildet over, så vokste det på frodigste vis. De to neste bildene er fra midt i juli.


På neste bilde kan du også se det blikkfanget eller den siktelinja som vi har forsøkt å få til gjennom hele kjøkkenhagen. Bildet er tatt før vi bygde kompostbingene; dem tenkte jeg at jeg skulle komme tilbake til i et eget innlegg.


Som du også ser, så vokser bærbuskene mye hvert år. Så før neste sesong så vil de nok bli klippet ganske grundig. Også vurderer vi om vi skal flytte stikkelsbærbusken (den som står til høyre for gangveien) slik at den står bortenfor og på rekke med de to andre buskene. Det viste seg vanskelig å holde orden på poteter og løk når bærbuskene bredte sine lange og bær-tunge grener ut over alt. Da vil i så fall bærbuskene få et rektangel for seg selv, og vi kan tenke på et markdekke som er mer hensiktsmessig. Kanskje vi lager et grusdekke under dem?


Dette siste bildet er tatt her om dagen, da jeg laget "disig morgen"-innlegget. Og som du ser, så er det fremdeles mye som gror i kjøkkenhagen. Dermed er det litt tidlig å evaluere avlingen; derfor handler denne posten mest om det tekniske. Alt i alt så tror jeg vi sier oss godt fornøyd med utvidelsen, det gir oss mer areal å boltre oss på, plass til å prøve flere planter. Grusgangene fungerer veldig bra, det er supert å kunne komme til midt i kjøkkenhagen med trillebår uten å måtte tråkke seg fram mellom plantene. De små flettegjerdene av hassel gjør også jobben sin.

Endringene for neste sesong blir derfor ikke så store, kanskje bare det at vi flytter den ene bærbusken.
 
Ha en fin ny uke i høsthagen!



6 kommentarer:

  1. Kult, "...bare la det ligge..." er etter min erfaring en god ide. Jeg har sluttet å grave og har fått mindre ugress og mer tid i gave. Har det litt travelt akkurat nå, men skal finlese innlegget ditt i kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det med å spavende kjøkkenhagen er jo litt omdiskutert. Det er vel etterhvert mange som mener st det ikke er så lurt å snu opp ned på strukturen i jorda. Hos oss er det stort sett fruen som tar seg av eventuell spavending, og det har gitt gode resultater. Men akkurat i de nye områdene er det disse avisene som ikke er ferdig omsatt enda. Det er jo ikke så lekkert med masse biter av aviser over alt. Så kanskje det blir estetiske og ikke økologiske hensyn som gjør at vi prøver oss med å la det ligge.

      Slett
    2. Jeg hadde også godt resultat med spavending. Dessuten likte jeg å gjøre det, følte meg flink og fikk luket skikkelig. Nå ser jeg at jeg har akkurat like godt resultat uten spavending. Jeg var spesielt spent på om gulrøttene virkelig kunne klare seg uten meg...og det kunne de. Luking består nå av å ta frøugress med en gang det spirer. I og med at jeg ikke roter opp nytt frø er det ikke ille, og blir mindre for hvert år. Jeg spar bare der jeg tar opp poteter, og det kommer en jo ikke unna. Jeg har god erfaring med halm som markdekke. De koster ca 100 kr stk og jeg bruker 3-4 i året. De hasselgjerdene, lager du dem selv? De var fine. Ellers må jeg si jeg har sansen for den oppstamma thujahekken, fiks løsning på et problem mange har.

      Slett
    3. He he, vi må jo også spa opp potetene, med et greip. Det er sånn vi ser at avisene ikke er ferdig kompostert. Vi har hovedsaklig brukt gressklipp som markdekke, vi. Og hasselgjerdene er hjemmelagde!

      Slett
  2. Så herlig frodig kjøkkenhage dere har!

    SvarSlett