Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

mandag 16. september 2013

Rognebærrosiner

For en stund siden spurte jeg etter tips til hva man kan bruke rognebær til. Et av tipsene jeg fikk var å lage rosiner av dem, og det har jeg nå prøvd. Opplegget er at man skal plukke bær (selvsagt), la dem få en tur i fryseren (for å frigjøre sukker) for så å tørke dem langsomt i stekeovnen.


Jeg gadd ikke å plukke så veldig mange, for det er litt styr med å rense dem. Men det ble da noen.


De havnet i fryseren i omtrent et døgn. Jeg tror ikke det har så mye å si hvor lenge de ligger, for sukkeret frigjøres vel i det de fryser og celleveggene sprekker. Om det skulle finnes noen biologer blant bloggleserne, så nøl ikke med å bruke kommentarfeltet til å forklare hva som skjer når de fryser.


Vel, det ble en laang tur i stekeovnen (7 timer) på 65 grader, der skrumpet de litt sammen og ble seende sånn ut:


"Ble de noe gode, da?" hører jeg deg spørre. Tja, de smaker ganske surt og litt beskt, men den lille mengden jeg laget havner vel i frokostblandinga tenker jeg.

Ha en fin ny uke i hagen!

4 kommentarer:

  1. Det ser jo spennende ut. Her havnet de i gele med eple og litt chili. Jeg synes også de er beske, selv med endel sukker i geleen. Men det er jo nydelig til vilt.
    Rosinene blir spennende å høre hvordan smaker i frokostblandingen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gele med eple og chili høres spennende ut.
      Jeg spiser sånn vanlig Axa frokostblanding, "Frukt" er det vel den heter. Og der har jeg bare blandet rognebærene inn. Smaken? Jeg legger merke til dem, for å si det sånn. Så jeg tror nok ikke jeg kommer til å gjenta eksperimentet. Da prøver jeg heller din variant med å lage gele.
      Takk for tipset!

      Slett
  2. Det må jeg si var et artig påfunn! Har aldri hørt om rognebærrosiner før nå :) Selv om smaken er litt rar, kan det jo være godt med litt variasjon i frokostblandingen. Og sunnt blir det jo :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Bille. Det er jo litt artig, men det smaker i overkant beskt..

      Slett