Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

tirsdag 1. oktober 2013

Druer? Det får ikke vi noe særlig greie på.

Nei, det gjør vi ikke. Vi har en drueplante (spisedrue) inni drivhuset, som har stått der i tre år. Så langt har den ikke velsignet husholdningen med en eneste drue.


Vi er vel ikke veldig imponert over hvordan den vokser, men den ser jo pigg og rask ut. Den er plantet dypt i bakken i det ene hjørnet av drivhuset, og ingenting tyder på at ikke røttene finner veien til vann. Men altså, foreløpig ingen druer.

Vi har en stor drueplante utenfor drivhuset også. Det er en Pinot Noir, som visstnok skal være vel egnet til å stå ute på våre breddegrader.


Den bærer littegrann. OK, vi anser den egentlig nærmest som en hekk; en lav grønn vegg mellom oss og naboen. Så den er ikke beskåret etter alle kunstens regler. For å være mer presis så er den nesten ikke beskåret i det hele tatt. Det går sikkert ut over drueveksten. Men, det er da noen få klaser med små druer.


Denne drueveggen går i retning nord-syd, og den er plassert på østsiden av drivhuset. Kanskje det ville vært mer vellykket hvis vi fant en plass på husets sydvegg til en drueplante. Da ville den få maksimal soleksponering, i alle fall. Jeg tror vi må prøve å få til det til neste år. Vi tok endel stiklinger fra den i sommer, tror du det er greit å plante de ut nå, eller burde vi vente til våren?

Ha en toppers tirsdag i hagen, da!

3 kommentarer:

  1. Hei Bjarne. Jeg fikk heller ikke noen druer å snakke om på mine planter i år. Jeg skylder på at jeg nok beskar dem på feil tidspunkt i fjor. Jeg har hørt en bør gjøre dette i Desember, men allerede i September skamklipper jeg mine. I spania pleier de nemlig å først velge ett eller to hovedskudd som blir klippet ned til 1,5 meters høyde hver vinter i flere år. Når planten har dannet en skikkelig stamme begynner de å binde den opp, så jeg tenker at mine druer må få lov å etablere seg med en skikkelig stamme før de bærer rikelig med frukt...? Det skal i hvert fall bli spennende å se utviklingen fremover.
    Ha en fortsatt fin dag.
    Håper druene smakte godt! :-D
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, de smaker ikke noe særlig heller.. Ha en fin dag du også!

      Slett
  2. Jeg har to stiklingsplanter fra vinstokken min. De sto i drivhuset første vinteren (m. litt varme ca. 7° på det kaldeste). Våren etter kom ingen skudd på vår gamle vinstokk. Ikke før sent ut på høsten. Da var stiklingene satt ut. De kom opp neste år, men i vår (år 3) var det bare liv i en av dem. Den gamle var heller ikke mye å skryte av. Hard vinter igjen, men i høst tittet det grønt opp fra stikling nr. to også. Nr. en er vel halvannen meter nå, men ingen druer. Har det vel kaldere enn du, men vår gamle vinstokk har produsert kilovis m. blå druer før frosten tok den. Den har heller ikke vært mye beskåret, og jeg lurte på om det var medvirkende til at den nesten tok kvelden.
    Tror vi ventet noen år før vår gamle vinstokk begynte å bære.

    SvarSlett