Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

søndag 13. oktober 2013

Litt småfiksing i kjøkkenhagen

Nå er det meste av avling fra kjøkkenhagen i hus. Fruen har tatt opp alle potetene, og i år tror jeg faktisk vi skal være selvforsynt med poteter, og langt på vei selvforsynt med løk. Mitt bidrag har vært å klippe bærbuskene. De er nok ikke beskåret helt etter læreboka, men det viktigste nå var å redusere størrelsen på dem.


Etter å ha ryddet, ordnet og raket litt i grusgangene så ser det ganske bra ut. Men, jeg lurer på om ikke jeg skal gjøre noe mer for å lage en tydelig grense mellom dyrkingsbedene og grusgangene. Du ser jo i bakgrunnen at jeg har flettegjerder av hassel (og armeringsjern) i den borterste enden. Jeg tror det vil komme flettegjerder rundt bedet innerst til venstre også. Til våren blir det, tenker jeg.


Rundt disse to bedene nærmest kjøkkenhagen tenkte jeg at jeg kanskje skulle legge en rad med teglstein som avgrensning. Men nå mens jeg sitter og skriver så tenker jeg at det kanskje blir finere hvis jeg lager lave flettegjerder her også. Kanskje det blir finest med like avgrensninger? Nei, nå ble jeg i tvil.

Fordelen med å "være i tvil" er at man kan utsette jobben, ulempen er selvsagt at ingenting blir gjort. Hm...

Hva tror du, da? Er det greit med to forskjellige avgrensninger, eller er det finere med den samme hele veien? Det kan du jo fundere litt over. Og mens du gjør det, kan du se på dette bildet av steinrøysa vår som er dekket av høstfarget villvin.



Ha en fortsatt super søndag i hagen!

4 kommentarer:

  1. Dere har en flott kjøkkenhage. Jeg tror jeg hadde gått for flettegjerdet rundt alle bed. Kanskje det vil være praktisk i forhold til å holde jorden unna grusgangen også? Men det er klart at det holder ikke like lenge som teglstein da...
    Lykke til uansett hva du gjør til våren. Det er fint som det er også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for innspill, Gerd Ellen. Sånn rent estetisk er det kanskje best med flettegjerde, men de er egentlig ikke så veldig effektive til å forhindre jord i grusgangene.
      Ha en fortsatt god dag!

      Slett
  2. Tror teglstein er tingen her ja!
    Alfred

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da står det en-en. Takk for innspill!

      Slett