Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

tirsdag 22. oktober 2013

Prosjekter på vent

Ja, siden det ikke skjer noe særlig i hagen om dagen, så får jeg skrive litt om noen prosjekter som jeg har på vent.


Føøøørst; Denne blodlønna som står ved innkjøringen. Den er fin! Og vi har adresse Lønneveien, så derfor. I vinter la vi skumle planer om å beskjære den kraftig, men fikk råd om å vente til høsten. Vel, nå er det høsten, men vi har ennå ikke riktig bestemt oss for hva som blir blodlønnas skjebne. Den er jo veldig fin der den står, utfordringen er at den begynner å bli ganske stor. Det vil si at den om noen få år vil være vanskelig å fjerne (i hvert fall blir det dyrt). Det ender nok med at den blir stående en stund til. Da blir den eventuelt en naturlig del av neste prosjekt på vent, som er plenen på nordsiden av huset.


Jeg har skrevet om denne plenen før, og det har altså ikke skjedd noe som helst. Vi diskuterer (i relativt vennlige former) hva vi skal gjøre her. Jeg har lenge ment at vi bør tenke noen passe store rektangulære bed. Ryddige bed med f eks granittkanter, men med temmelig viltvoksende innhold. Fruen ønsker seg et rundt rosebed, men ikke akkurat der hvor jeg vil ha rektangulære bed. Også skulle vi gjerne hatt et frukttre eller to. Og kanskje en sitteplass (i kveldssolen). Kanskje vi skulle gjøre denne delen av hagen om til en sånn koselig "cottage garden" med erteblomster, roser og gammeldagse stauder? Du ser sikkert at denne plenen er rammet inn av en klippet ligusterhekk (uten at det blir noen "walled garden" av den grunn). Problemet er vel at den ligger på nordsiden av huset, og dermed ikke får max soleksponering. Men hvem vet hva som skjer i framtida. Foreløpig altså; bare gressplen.

Jeg har sikkert et par prosjekter til, men dem kommer jeg ikke på i farten.

Ha en fortsatt fin høst i hagen!

3 kommentarer:

  1. Godt å ha noen prosjekter på lur som du/dere kan fundere over nå som vinteren avslutter årets hagesesong. Jeg hadde nok latt lønnen få en sesong til jeg og. Den er jo veldig fin!

    SvarSlett
  2. Hva er problemet med lønna? Ifølge min sønn, som er arborist, bør beskjæring skje så tidlig som mulig. Store kutt gir store skader og treets videre skjebne blir der etter. Mitt råd er å sette profesjonelle trepleiere på saken nå i høst. Ut fra bildet ser det ut til at kronereduksjon vil være aktuelt. Trær skal, med få unntak, ikke toppes. Med mindre treet er i konflikt med strømlinjer eller lignende ville jeg definitivt beholdt det i mange år. Det er jo et aldeles fantanastisk flott tre.

    SvarSlett
  3. Hm.. Ja, det ser ut til at den lønna blir stående en stund til. Den er jo veldig fin. Takk for kommentarer.

    SvarSlett