Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

søndag 17. november 2013

Bøkehekk

Bøkehekk er fint. Aller finest i motlys:


De gyllenbrune bladene sitter på buska hele vinteren, helt til neste års blader springer ut og fortrenger de gamle. Det betyr at bøk er flott og se på hele året.

Og vi har bøkehekk rundt den hemmelige hagen. Til sommeren tenker jeg hekken er så stor at det er på tide å tenke på hvordan denne delen av hagen skal innredes. Jeg gleder meg allerede.

6 kommentarer:

  1. Bøkehekk er fint! Skulle ønske jeg kunne hatt det her. En hemmelig hage høres spennende ut. Håper den ikke er så hemmelig at den ikke dukker opp på bloggen da.. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, jeg er redd den delen av hagen ikke kommer på bloggen. Men, Gerd Ellen, du er hjertelig velkommen til å besøke oss når og hvis det passer; da får du se. Ikke det at den hemmelige hagen er så mye å vise frem foreløpig, men det kan jo endre seg.

      Slett
  2. Hei ! Fint å kikke innom blogen din. Et spørsmål, Er det Agnbøk i hekken din eller vanlig bøk?

    SvarSlett
  3. Det er vanlig bøk, ja. Jeg skulle egentlig ha hatt agnbøk, men de hadde bare bøk den dagen jeg var i hagesenteret. Det ble det samme, sa de. Men det blir det jo ikke, for agnbøk og bøk er to vidt forskjellige planter, de bare ligner av utseende. Bøk har en litt mer krokete vekst enn agnbøk, men begge to er fine til hekk. De gir et ryddig inntrykk, men ikke så stramt som f eks liguster og barlind.

    SvarSlett
  4. Vi har akkuart plantet en bøkehekk, og venter spent på når bladene skal komme. Nå har den stått i jorda i tre uker, og de siste to ukene har den fått vann annenhver dag, men det virker ikke som det skjer så mye. Når kan vi regne med at de nye bladene skal komme?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Øystein, hvis du bor i sørnorge, så må du nok smøre deg med tålmodighet en liten stund til. Vår bøkehekk har så smått begynt å kaste de gamle bladene, så da er de nye rett rundt hjørnet. Men jeg tror nok du skal regne med at det går en eller to uker til før bøkehekken står med vakre nye lysegrønne blader. Lykke til!

      Slett