Hagegnomen Bjarnes Hageblogg kan i noen tilfeller inneholde innlegg som er resultat av sponsing, eller noe som ligner på produktplassering. Normalt vil det fremgå av innlegget om så er tilfelle. This blog is about gardening, please use the Translate-button in the top right corner.

lørdag 7. desember 2013

Bloggen er ett år!

Den 7. desember i 2012 ble Hagegnomen Bjarnes Hageblogg født. I løpet av dette året har det blitt over 300 innlegg på bloggen, og over 1000 kommentarer. Innleggene har jeg jo skrevet selv, med unntak av ett innlegg fra bloggvikaren (datteren i huset), men kommentarene er det dere lesere som har skrevet, og det gleder meg stort. Tusen takk for alle kommentarer!

I utgangspunktet startet jeg hagebloggen for å gi meg selv litt skrivetrening. Det tenkte jeg kunne komme godt med i lærerjobben. Hvor vellykket den delen av prosjektet har vært, kan sikkert diskuteres. Jeg synes ikke selv at jeg har blitt noe bedre til å skrive gjennom dette året, men jeg har i alle fall trent litt. Når jeg ser på noen av de tidligste innleggene, så synes jeg på mange måter at de er bedre skrevet enn de senere innleggene. Nå ja, det får gå.

Blogging dreier seg jo vel så mye om det visuelle som om teksten. Og når det gjelder fotografering, så trenger jeg også (masse) trening. Det visuelle er viktigere enn jeg hadde forestillt meg, jeg hadde jo ikke noe greie på blogging i det hele tatt. Jeg ser at andre bloggere har veldig dreis på dette med å fotografere, og å publisere bilder. Jeg legger stort sett bildene på en rekke etter hverandre, jeg. Jeg skjønner ikke helt hvordan man skal lage sånne kollasjer, eller setter bilder ved siden av hverandre (på en ryddig måte). Så hvis det er noen som har tips om hvordan det gjøres (i Blogger) så tar jeg imot.

Det er et par forhold rundt det å ha en blogg som jeg vil kommentere litt. Det første er at man ofte blir tatt for å være ekspert på hage, blomster, grønnsaker og ellers alt som er relatert til dette. Sånn er det desverre ikke, jeg er på ingen måte ekspert. Jeg har ikke spesiellt greie på noe av det som foregår i hagen, men jeg koser meg med det. Og skriver om det. Fruen, som forsåvidt også skriver om det, har mye mer peiling enn meg. Særlig på alt det som foregår i kjøkkenhagen. Men, for all del, det er kjempehyggelig å bli spurt om alt mulig. Så bare spør, selv om jeg ikke kan svare.

Det andre er at man på en måte blir kjent med en del nye folk. De fleste av dem jeg synes jeg har blitt kjent med gjennom bloggen har jeg aldri møtt i levende live. Men, det er folk som kommer med hyggelige kommentarer her hos meg, og som jeg også prøver å kommentere hjemme hos dem. Det er alt i alt en utmerket ordning. Men, kanskje det kunne være en ide for neste år å prøve å få til et lite bloggertreff. Gjerne hos oss, vi bor sentralt (synes vi selv) i Vestfold. Er du (de av leserne som blogger selv) bitte lite grann interessert i et sånt arrangement, så skriv i kommentarfeltet.

OK, dette var noen tanker rundt det første året i bloggverdenen. Innlegget er helt i tråd med den opprinnelige intensjonen, altså ren skriving. Ingen bilder denne gangen, altså.

Så mens jeg sitter her ved kjøkkenbordet i duften av fruen og datterens lefsebaking, kaffekopp og smaksprøver lett tilgjengelig, takker jeg alle blogglesere for et fint år. Samtidig ønsker jeg dere alle god jul, og et godt nytt (blogger-) år.

8 kommentarer:

  1. Gratulerer med ettårsdagen :) Det nærmer seg bloggbursdag for meg også, men jeg må nok vente en måneds tid først.
    Et bloggtreff hadde sikkert vært morsomt. Jeg ser at det arrangeres i andre land. Noen hagevandringer i området og samlig et sted etterpå...
    Spennende at noen lufter den idéen. Lykke til!
    Ha en fin 2. søndag i advent:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, bloggtreff! Det skal gå an å få til her hos oss. Ha en fin førjulstid du også, Gerd Ellen.

      Slett
  2. Hei, og gratulerer med dagen! Selv er jeg fersk i bloggverdenen med min 3 måneder gamle blogg. Jeg er enig med deg i at mye handler om der visuelle. Jeg har derfor tittet rundt hos andre for inspirasjon og bedt om tips. Det med collagene lurte jeg også på. Jeg har lastet ned en app - instapicframes. Den har mange rammevalg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tipset, og lykke til med bloggen!

      Slett
  3. Gratulerer med dagen. Min blogg er snart fire år og noen av mine aller beste venner (som jeg også treffer i det virkelige liv) har jeg fått nettopp gjennom bloggen. Som gammel lærer hadde jeg behov for å videreformidle, og det behovet dekker bloggen godt. Et bloggtreff er en veldig god idè.

    SvarSlett
  4. Forsinket grattis med 1 årsdagen for bloggen din, Bjarne - og Godt nytt år!

    Jeg er av dem som har tittet innom deg i ny og ne - i løpet av dette året. Har vært inne og kommentert enkelte ganger også. Jeg liker måten du formidler. Enkelt. Ikke for mye stæsj. Det virker som om endel bloggere er tilnærmet grafisk designere og superfotografer. Flott, men dem om det.

    Sjøl har jeg blogget i snart 3 år. Min blogger ikke en hageblogg, men en mer hverdagsdrodleblogg om skitt og kanel. Men ser at vår og sommer blir det mer hageblogging.
    Og ja, jeg blir gjerne med på et bloggtreff. Bor i søndre Vestfold, så veien er ikke lang til Åsgårdstrand hvis det er der vi skal treffes. Gir du meg et hint i så fall?

    Har gjennom disse årene med blogging truffet flere bloggere. Både her i Norge og i Danmark. Berikende og artig med nye bekjentskap. Fint å møte menneskene bak bloggene. Gir bloggingen en ny dimensjon.

    Beste hilsner fra Elisabeth/Ordovergrind

    SvarSlett
  5. Hei Elisabeth, og takk for hyggelig kommentar. Jeg har virkelig lyst til å få til et bloggtreff hos meg. Det vil i tilfelle bli annonsert her på bloggen. Jeg pleier å dele nye blogginnlegg på facebook også, så eventuelle interesserte kan få det med seg. Da bruker jeg min egen status, pluss at jeg legger det på den gruppa som heter "Hageglade på facebook". Den gruppa kan du jo melde deg inn i (hvis du ikke er der allerede) eller om du legger til meg som venn. Da får du nødvendig info om bloggtreff.
    Vi er forresten også ofte i Danmark; det er et flott hageland!
    Vi sees!

    SvarSlett